Overwaarde bepalen en verdelen | Wat mag?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

vfhomey
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 12 dec, 2018 4:24 pm

Overwaarde bepalen en verdelen | Wat mag?

Bericht door vfhomey »

Vriendin en ik hebben een huis gekocht eind 2016 voor 320.000 in Rotterdam.
Nu wil ik het huis op mijn naam zetten en moet ik dus mijn partner uitkopen. Ik heb voldoende inkomen om hypotheek (300k kan ik dragen volgens bron niet relevant, geen bedrijfsnamen graag zelf te dragen. Ik heb begrepen dat je hypotheek iets hoger mag als je van 2 eigenaren naar 1 gaat i.p.v. van kopen van een nieuwe huis. Anders heb ik voldoende eigen geld.

Welke mogelijkheden zijn er?

1: Huis taxeren, bv 350.000. Ik moet hypotheek overnemen + overwaarde 15k (30k / 2) betalen aan partner. Normale procedure, maar vind het zonde 500e te betalen om weer te taxeren binnen 25 maanden.
2: Huis taxeren, bv 350.000. Ik moet hypotheek overnemen + 10k vrijwillig overwaarde betalen aan partner, want ik loop risico dat huis onderwater komt te staan. Mag dit?
3: Huis niet taxeren en hypotheek (320k) overnemen zonder overwaarde te geven aan partner. Mag dit?
4. Huis niet taxeren en hypotheek (320k) overnemen en zelf vast te stellen overwaarde bedrag aan partner geven. Mag dit?

Kunnen we bovenstaande opties met onze notaris makkelijk bespreken tijdens de "Akte van verdeling" of moet ik dit eerst afstemmen met mijn partner?

Een aantal spullen willen we gewoon onderling verdelen/betalen.

Alvast bedankt.