Is er een notaris in de zaal ?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 15 feb, 2017 2:02 am

Is er een notaris in de zaal ?

Bericht door Dikkie Dik »

Ik heb net besproken in een ander deel van dit forum dat ik een deel van het perceel wil afsplitsen om dat deel met opstal te kunnen verhuren. De hypotheek is geen probleem, die is nu 55% van de martkwaarde. Na de splitsing is dat ongeveer 60% denk ik. Wat Tukker omschrijft is dat :".. toestemming van de bank te vragen het stuk grond + opstal te splitsen van het resterende onroerend goed zonder aflossingsverplichting. Er dient dus gedeeltelijk royement te worden verleend uit de hypotheek, hetgeen uiteindelijk via de notaris wordt geregeld.." .

In de akte staat 'woning met opstallen' , niet elk gebouw is benoemd. Bovendien is [ met medeweten van de bank] bijna alles afgebroken en nieuw gebouwd, afgezien de schuur waar het om gaat.
Wat is de goedkoopste optie ? Ik splits het perceel via internet ├í Ôé¼ 90. Er wordt niets apart verkocht, dus verdere kosten zijn er niet. Bij verkoop verkoop ik het als ├®├®n geheel en wordt het weer ├®├®n perceel. Kan dit met een annex bij de hypotheekakte, of moet er een compleet nieuwe hypotheekakte komen ?
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 15 feb, 2017 2:02 am

Re: Is er een notaris in de zaal ?

Bericht door Dikkie Dik »

@Tukker. De notaris is overleden. Er zijn twee nieuwe notarissen in de stad. Zal een notaris mij standaard de goedkoopste mogelijkheid aanbieden?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Is er een notaris in de zaal ?

Bericht door M_1 »

Eerste stap die de notaris zal nemen is kijken nog andere belanghebbenden zijn. En dan komt hij dus weer terecht bij de hypotheekbank... Zonder toestemming van de bank zal hij verder niets ondernemen
henklubbers
Berichten: 10
Lid geworden op: di 24 aug, 2010 9:02 pm

Re: Is er een notaris in de zaal ?

Bericht door henklubbers »

Ik denk dat het toch wel heel erg kort door de bocht is. Ik ben bang dat voor ontslag de hypotheekverstrekker de nieuwe marktwaarde aangetoond wil hebben middels een taxatierapport, ik zou inderdaad eerst contact opnemen met de hypotheekverstrekker.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Is er een notaris in de zaal ?

Bericht door SimpleMind »

@henklubbers: Dat de geldvertrekker toestemming moet geven staat ook al in de vraag stelling. Onderwerp waar TS naar verwijst is: http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopi ... l+splitsen. Daar is het taxatierapport ook al benoemd. Deze vraag gaat juist over het deel dat via de notaris loopt.
Plaats reactie