Grond kopen van vader

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Holder
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 08 jan, 2017 8:04 pm

Grond kopen van vader

Bericht door Holder »

Ik hoop dat dit in de juiste rubriek staat...

Advies gezocht mbt het volgende:

ik wil een stuk agrarische grond kopen van mijn vader. Ik ben er vanuitgegaan dat dit voor de nog te taxeren waarde zou zijn. Nu zegt mijn vader dat omdat het perceel grenst aan ons huiskavel, dit perceel meer waard is dan sec de getaxeerde waarde.

De kans is inderdaad aanwezig dat ons huis waarschijnlijk meer waard wordt dan puur de investering in dit perceel.
Hij zit totaal niet op geld te wachten; hij had nog liever dat ik het perceel zo in gebruik zou nemen. Dat heb ik geweigerd; ik heb nog 2 jongere zussen en ik wil scheve gezichten voorkomen.

Hij wil het uiteindelijke bedrag verdelen (schenken) tussen mij en mijn 2 zussen. Maar in zijn hoofd zit dus dat hij mijn zussen tekort zou doen als ik "alleen" de getaxeerde waarde zou betalen.

Als ik nu een vreemde zou zijn, kan ik me voorstellen dat je meer vraagt dan de getaxeerde waarde, maar aan je eigen dochter?

Als mijn zussen dezelfde grond zouden willen kopen, betalen ze minder omdat zij niet grenzend aan de grond wonen...

Mijn vader zou het liefst hebben dat 1 van mijn zussen op termijn in zijn huis gaat wonen, waar nog veel meer agrarische grond omheen ligt. Ik gaf als voorbeeld aan dat als 1 van mijn zussen tegen de lagere getaxeerde waarde een ander perceel van mijn vader koopt (terwijl ze nog elders woont), ze dan op het moment dat ze het huis van mijn vader zou kopen, dan ook een meerprijs moet betalen, omdat dat perceel dan ineens ook meer waard zou zijn?

Dat wordt dan afgedaan als een "als-dan", "je kan niet in de toekomst kijken"...

Ben ik nu onrealistisch of voel ik me terecht gestraft voor het feit dat ik toevallig naast het betreffende perceel woon?

Is het betalen van de getaxeerde waarde van het perceel reeel en benadeel ik mijn zussen daar niet mee?

Ben benieuwd naar de reacties.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Grond kopen van vader

Bericht door rambagts »

Je zou een taxateur kunnen vragen om de volgende taxaties uit te voeren:
a. 1 x als een los perceel (wat zou een derde daarvoor moeten betalen)
b. 1 x taxatie van je woning zonder die grond
c. 1 x idem maar dan met die extra grond

Als de waarde onder c meer is dan a + b dan kan je vader dat verrekenen met de verdeling (schenking).
Plaats reactie