Kan ik mijn deel van huis schenken aan ex

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: Cnorretje, Jean henri, SimpleMind, Tukker, webka

Re: Kan ik mijn deel van huis schenken aan ex

Berichtdoor M_1 » za 12 maart, 2016 7:04 am

Omzetten van de hypotheekrente zaak niet zo een twee drie gaan. De bank ziet dit namelijk niet als gewone verkoop (waarbij aflossen boetevrij kan). Bij het omzetten van de rente zul je dan dus boeterente moeten betalen en dat kan een erg hoog bedrag worden.

Maar als het doel uiteindelijk is om de woning te verkopen, lijkt het mij dat een tijdje nog de hogere rente geen probleem is?
M_1

Berichtdoor Tukker » za 12 maart, 2016 9:47 am

Mientje schreef:Dus als ik het goed begrijp kan het eenvoudiger dan ik dacht;
Als mijn ex voldoende inkomen heeft en de bank akkoord gaat kan de hypotheek op alleen mijn ex zijn naam worden gezet?

Zou mijn ex dan de hypotheek meteen kunnen omzetten naar de huidige hypotheekrente( staat nu nog 4 van de 20 jaar op 4,6%) zodat de nieuwe hypotheekkosten en notariskosten wellicht kunnen worden mee berekend in een nieuwe hypotheek.

Mientje, als je ex voldoende inkomen heeft, dan hoeft ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid uit de hypotheek voor jou geen probleem te zijn, bovendien kan het eigendom van het huis ook meteen naar hem.

Maar het hele verhaal is niet simpel, hij zal daarvoor zijn hypotheekadviseur hard nodig hebben.
Wettelijk gezien zijn er nogal wat eisen, zo zal de aflossing van zijn hypotheek moeten worden aangepast.
En hij moet ook willen meewerken natuurlijk, is dat niet het probleem?
Tukker

Berichtdoor Mientje » za 12 maart, 2016 10:41 am

Inderdaad....het meewerken is het probleem, vandaar dat ik zoveel mogelijk info wil hebben wat de mogelijkheden zijn omdat hij al helemaal geen zin heeft in moeilijk gedoe en het niet zelf zal gaan uitzoeken.

Bedankt voor het advies, ik ga er mee aan de slag.
Nogmaals bedankt!!!

gr. Mientje
Mientje

Vorige

Keer terug naar Notaris