Conflict betreft wijzigen overdrachtsdatum.

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Joop85
Berichten: 3
Lid geworden op: za 05 mar, 2016 11:16 am

Conflict betreft wijzigen overdrachtsdatum.

Bericht door Joop85 »

Beste allemaal,

Ik ben de koper van een woning. Er is een behoorlijk conflict ontstaan tussen mij en de verkoper over het wijzigen van de overdrachtsdatum en de daar door bijkomende kosten bij de notaris. Voor ik ga uitleggen wat de situatie is wil ik benadrukken dat ik op dit moment niet weet wie er verantwoordelijk is voor misgelopen zaken. Als ik dat ben, dan ben ik bereid om de bijkomende kosten voor mijn rekening te nemen.

In januari is er een koopovereenkomst ondertekend en daarin datums afgesproken. De verkoper zat uiteraard te wachten op de goedkeurig van mijn financiering omdat ook hij een woning had gekocht onder voorbehoud.

Ruim op tijd nam de verkoper contact met mij op met het verzoek om de datum van overdracht te wijzigen. Het werd allemaal wel erg krap in de tijd.

Hier ben ik toen per mail akkoord mee gegaan, en hiermee zijn we meteen beland op het punt waar het mis is gegaan.

Ik was namelijk in de veronderstelling dat de verkoper dit zou communiceren naar zijn makelaar en er van mijn kant geen actie nodig was. De verkoper, op zijn beurt, ging er vanuit dat ik de notaris zou inlichten over de nieuw afgesproken datum voor de overdracht.

Kort daarna kreeg ik goedkeuring voor de hypotheek aanvraag. Dit was nog voor de datum zoals in de koopovereenkomst afgesproken. Dit heb ik toen direct gecommuniceerd met de verkoper en ik kreeg van hem het bericht dat de nieuwe afgesproken datum voor de overdracht wat hem betreft een week vroeger kon, maar wel na de oorspronkelijk afgesproken datum, mits alles vloeiend zou verlopen.. Daarna was het stil...

Gister kreeg ik post van de notaris, dat we op de oorspronkelijk afgesproken datum langs kunnen komen voor het passeren van de akte. Niemand heeft iets gecommuniceerd, dus de oorspronkelijk datum hiervoor is altijd blijven staan. De dag voor er een conflict ontstond kreeg ik een mailtje van de verkoper; of ik de door de verkoper als laatst voorgestelde datum had afgesproken met de notaris. Dit was wat de verkoper betreft akkoord.

Ik heb toen gebeld met de verkoper en aangegeven dat ik nooit een nieuwe datum heb doorgegeven aan de notaris. Ik hield rekening met een datum die nog kon veranderen, wachtend op nieuws van de verkoper betreft zijn nieuwe woning.

Van de verkoper het verzoek of ik de datum wilde wijzigen bij de notaris. Ook wilde hij per mail bevestiging dat ik akkoord ging met het verzetten van de datum.

Vandaag heb ik de notaris gebeld om de datum te verzetten. Toen werd mij verteld dat hier extra kosten voor gerekend worden. Kort voor de datum van passeren is dit logisch want de notaris heeft dubbel werk. De vraag is nu wie er verantwoordelijk is voor deze extra kosten.

Mijn standpunt is dat de verkoper is afgeweken van de oorspronkelijke afspraken en in ieder geval zijn makelaar had moeten inlichten. Het lijkt mij dat de verkopende makelaar moet zorgdragen dat dit soort zaken geregeld worden. Dat de verkoper hier de makelaar niet over heeft ingelicht is niet mijn verantwoording.

Ook ben ik van mening dat ik mij aan de oorspronkelijke afspraken heb gehouden. Het was inderdaad krap maar op tijd en ik kan tekenen op de oorspronkelijk afgesproken datum.

Daarnaast had ik de datum nooit eenzijdig kunnen wijzigen, hiervoor had de verkoper ook bevestiging moeten geven bij de notaris.

Vooral door dit laatste argument heb ik voorgesteld om de extra notaris kosten te delen.

De verkoper zijn standpunt is dat ik de notaris heb gekozen en dit daarom had moeten communiceren. De communicatie die we onderling hebben gehad per mail was afdoende geweest voor de makelaar als bevestiging van beide partijen. Ook het ontbreken van een aankoopmakelaar nemen ze mij kwalijk. Deze had mij hier in moeten adviseren. Ik ben volgens de verkoper nalatig geweest in het regelen van zaken en ben dus verantwoordelijk voor de extra kosten. Het was tevens niet aan de verkopende makelaar om hier nog tussen te zitten.

Ik probeer hier niet mijn gelijk te halen maar ben benieuwd naar een objectieve blik op de situatie. Als de bijkomende kosten zijn veroorzaakt door mijn nalatigheid dan neem ik deze voor mijn rekening. Ik wil dit netjes opgelost hebben.
Fikkie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 7:56 pm

Re: Conflict betreft wijzigen overdrachtsdatum.

Bericht door Fikkie »

Even voor mijn begrip: over welke extra kosten praten we hier?
In veel gevallen wordt er namelijk niks extra gerekend voor het verplaatsen van de overdracht (wat ik ook weer niet helemaal begrijp want de notaris heeft er wel extra werk aan) en wat ik ook wel veel hoor is een bedrag van rond de 50 euro voor het uitstellen van de overdracht, en als dat laatste het geval is, waar praten we dan eigenlijk over?

Ik zou in dat geval zoals ook werd geschreven proberen de kosten te delen en als dat niet lukt, dan toch maar de kosten voor mijn rekening nemen, anders moet het transport misschien wel nog een keer worden uitgesteld...
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Conflict betreft wijzigen overdrachtsdatum.

Bericht door rambagts »

Je hebt gekozen voor koop + KK. In dit geval moet de koper een notaris inschakelen. Dus jij had als koper de notaris moeten informeren over wijziging transsportdatum. Makelaar heeft de stukken verstuurd naar de door jouw gekozen notaris tezamen met zijn factuur. Jouw notaris gaat dan uit van de transportdatum zoals vermeld in het koopcontract. Dit ontslaat je natuurlijk niet van de verplichting om wijzigingen tijdig aan hem door te geven.
Joop85
Berichten: 3
Lid geworden op: za 05 mar, 2016 11:16 am

Re: Conflict betreft wijzigen overdrachtsdatum.

Bericht door Joop85 »

We hebben het hier over de kosten die de notaris extra rekent om de overdrachtsdatum te veranderen. Helaas meer dan 50 euro...
Blijkbaar had ik dit moeten communiceren als koper. Als starter was ik hiervan niet op de hoogte.
De verkoper wilde deze wijziging want het werd inderdaad kort dag. Ik vertrek vanuit thuis en had hier geen problemen mee. De verkoper benaderde mij zonder makelaar en ik gaf akkoord.

Mij werd verteld dat de verkopende makelaar in dit soort zaken een rol heeft en moet helpen bij de overdracht.
De notaris wil enkel de extra werkzaamheden vergoed hebben en kiest geen partij.

Uiteindelijk heb ik besloten de extra kosten te betalen. Ik kon geen sluitend antwoord vinden op hoe ik als koper had moeten handelen. Nog meer discussie en frustratie was het mij niet waard.

Ik lees in de laatste reactie dat had het inderdaad mijn verantwoording is geweest. Did not know that. Voor mij een bevestiging dat het op de correcte wijze is opgelost.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Conflict betreft wijzigen overdrachtsdatum.

Bericht door M_1 »

Joop85 schreef:Mij werd verteld dat de verkopende makelaar in dit soort zaken een rol heeft en moet helpen bij de overdracht.
Tsja, wat noem je 'een rol hebben'? Natuurlijk moet de verkopende makelaar helpen bij het regelen van de benodigde papieren, maar in het algemeen is het dus zo dat je als koper de notaris kiest en daar afspraken mee maakt. En dat als er wijzigingen in die afspraken moeten komen, dan moet dat in de regel dus ook vanuit de koper komen. Jammer van het misverstand, maar nu niets meer aan te doen. Ik hoop dat dit het enige is waar je als starter tegenaan loopt. Je had zelf dus geen aankoopmakelaar?
Joop85
Berichten: 3
Lid geworden op: za 05 mar, 2016 11:16 am

Re: Conflict betreft wijzigen overdrachtsdatum.

Bericht door Joop85 »

Ik had inderdaad geen aankoopmakelaar. Wel een financieel adviseur.
Verder is nu alles geregeld dus kan er ook weinig meer mis gaan. :wink:

Is het bij de laatste inspectieronde van de woning gebruikelijk dat de verkopende makelaar aanwezig is?
Voor nu is dat namelijk niet afgesproken.
Plaats reactie