koop/hypotheekakte/samenlevingscontract?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Essie84
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 04 okt, 2015 6:52 pm

koop/hypotheekakte/samenlevingscontract?

Bericht door Essie84 »

MÔÇÖn vriend en ik zijn aan het kijken voor een koophuis.
Ik heb een vast dienstverband, mÔÇÖn vriend (nog) niet.
Het huis wat we willen kopen zal op 1 salaris te betalen moeten zijn.
We willen de kosten delen, en we hebben een kinderwens.
We denken ook allebei na over ÔÇ£wat als het einde verhaal isÔÇØ
MÔÇÖn vriend wil in dat geval zijn ÔÇ£deelÔÇØ terug zien.

Hoe kunnen we dit nu het beste regelen?

In 1e instantie dachten we aan:
-koop op 1 naam
-hypotheek 1 naam
-samenlevingscontract met daarin alvast ouder afspraken en verdeling over/onderwaarde, inbreng/klusgeld

Maar is dit wel het meest effectieve? Wat zijn de voor en nadelen?

Hoe lullig het ook klinkt: wat geeft de minste "financiele" rompslomp als we uit elkaar gaan?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: koop/hypotheekakte/samenlevingscontract?

Bericht door M_1 »

Die afspraken kun je bij uitstek in het samenlevingscontract zetten.

En denk daarbij inderdaad wel na over wat jullie een 'eerlijke' verdeelsleutel vinden. Zeker als je over bv vijftien jaar uit elkaar gaat, kan jullie financiële en inkomenssituatie heel anders zijn. En dan kan het ook zijn dat een van beiden veel in het huis heeft gedaan en zo voor waardevermeerderingen heeft gezorgd.

Wat je ook kunt doen, en wat mijn logischer lijkt, is dat jullie wel gewoon ieder voor de helft eigenaar worden, als jullie ook ieder voor de helft aan de lasten bijdragen. Als ├®├®n van beiden dan eigen geld in zou brengen, dan kun je dat verrekenen met een onderhandse lening. Dus als de ├®├®n tienduizend euro eigen geld inbrengt, kun je dat ook zien als dat de ander vijfduizend euro leent en dat jullie ieder vijfduizend euro eigen geld in het huis stoppen. Dan wordt het echt j├║llie huis.

En vergeet niet na te denken over een testament. Lijkt mij namelijk wel een nuttige aanvulling.
Plaats reactie