Fout in koopcontract!

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Biiancaaa
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 feb, 2016 12:21 pm

Fout in koopcontract!

Bericht door Biiancaaa »

Hallo,

Ik heb op 23 november 2015 een huis gekocht van een woningcorporatie , in september heb ik het voorlopige koopcontract getekend en hierin staat dat de overdrachtsbelasting word betaald door verkoper.
Helaas toen ik de afrekening van de notaris kreeg 2 dagen voor ik definitief moest tekenen zag ik op op de afrekening dat de overdrachtsbelasting als nog aan mij berekend is. Heb hier toen contact met mijn hypotheekadviseur over gehad en die zei me dit niet over te moeten maken en gewoon naar de notaris moest gaan, toen ik bij de notaris kwam moest ik als nog de overdrachtsbelasting betalen ook al stond in het koopcontract dat de overdrachtsbelasting voor verkoper was, ook heeft die toen het contract aangepast van verkoper naar koper ik heb aangegeven het hier niet mee eens te zijn, maar helaas moest ik het toch betalen. Aangezien zwart op wit staat dat hun deze kosten voor hun rekening zouden nemen wil ik dit geld graag terug. Mijn financiering is ook aangepast omdat in het koopcontract stond dat hun dit zouden betalen en daardoor heb ik minder geleend, als ik dit eerder had geweten dan had ik meer kunnen lenen voor me starterslening. Mijn hypotheekadviseur is nu al 3 maanden bezig dit geld proberen terug te krijgen maar helaas blijven ze zeggen dat ik dit geld niet terug krijg.
Ik wil graag weten of het voorlopige koopcontract rechtsgeldig is en of ik hiermee verdere stappen kan zetten om dit geld als nog terug te krijgen of dat dit zomaar kan als er zwart op wit staat dat verkoper dit betaald en dat dit dan als nog aan de koper word berekend.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Fout in koopcontract!

Bericht door rambagts »

ook heeft die toen het contract aangepast van verkoper naar koper ik heb aangegeven het hier niet mee eens te zijn, maar helaas moest ik het toch betalen.
Als een koopcontact een fout bevat en dit wordt gecorrigeerd (door de notaris) dan moeten zowel de koper als de verkoper een handtekening plaatsen bij de wijzigingen.
Als je toen getekend hebt, heb je dus pech. Als je toen niet getekend hebt kun je maar beter juridisch advies in winnen bij een gratis juridisch loket in je woonplaats .
of bij:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... f-conflict

Heb je misschien een rechtsbijstandverzekering? Zo ja, zet die er dan op!

Je zou de notaris ook een aangetekende brief kunnen sturen en eisen dat hij je binnen 15 dagen bedrag ad X terugbetaalt onder verwijzing naar het koopcontract waar in staat dat de verkoper dit betaalt. De notaris moet dit dan maar verhalen op de verkoper.
Plaats reactie