Volmacht verkoop woning

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

baskes86
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 16 jan, 2015 6:38 am

Volmacht verkoop woning

Bericht door baskes86 »

Goedemorgen,

ik ben mijn huis aan het verkopen en we hebben reeds de koopcontracten ondertekent beide partijen.

Nu geeft mijn makelaar aan dat ik naar een willekeurige notaris kan gaan en daar een volmacht moet halen zodat ik niet bij ondertekening aanwezig hoef te zijn , volgens hem kost het paar tientjes of soms zelfs gratis maar als ik dan op internet zoek staan er kosten van 400 euro. Dus ik zal waarschijnlijk wel verkeerd gekeken hebben maar klopt het dat het soms zelf gratis is?

met vriendelijke groet

Bas
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Volmacht verkoop woning

Bericht door rambagts »

Bel een paar notarissen op zou ik zeggen. Volmacht kost idd. paar tientjes. Mogelijk moet je 2 volmachten ondertekenen.
1 voor de leveringsakte en 1 voor de hypotheekakte. Vraag dit aan de notaris. Bel eerst de notaris die de koper heeft aangewezen. Die beschikt immers al over alle relevante documenten. Een andere notaris moet die eerst nog opvragen en rekent daar ook tijd en geld voor,
Fikkie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 7:56 pm

Re: Volmacht verkoop woning

Bericht door Fikkie »

Sinds wanneer worden adviezen van een makelaar klakkeloos opgevolgd?
Dat is makkelijk praten over de inhoud van andermans portemonnee...
Kun je niet gewoon bij de ondertekening van de akte aanwezig zijn?
Dan kost het je namelijk niks... :-)

Als je niet bij de ondertekening van de akte aanwezig kunt zijn, kan de notaris die de overdracht verzorgt een volmacht opstellen; het is niet gebruikelijk dat je voor een dergelijke volmacht gaat 'shoppen' omdat - zoals rambagts al aangeeft- de notaris die de overdracht regelt alle beschikbare informatie al heeft en een andere notaris al het werk opnieuw zou moeten doen waardoor het inderdaad een onnodig dure grap wordt.

Volgens mij rekent bijna elke notaris wel iets voor een volmacht tot levering, het zou iets in de orde van grootte van een paar tientjes moeten zijn.
De volmachten waar jij het over hebt zijn waarschijnlijk algehele notariële volmachten, ook wel levenstestamenten genoemd - dat is een hele andere soort volmacht dan waar het hier over gaat.

Overigens: een hypotheek kan niet op basis van een onderhandse volmacht worden getekend; hier is een notariële akte voor nodig die bijna net zo duur is als een hypotheekakte dus dat zou ik zeker niet adviseren, alleen als het echt niet anders kan...
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Volmacht verkoop woning

Bericht door M_1 »

Fikkie schreef:Overigens: een hypotheek kan niet op basis van een onderhandse volmacht worden getekend; hier is een notariële akte voor nodig die bijna net zo duur is als een hypotheekakte dus dat zou ik zeker niet adviseren, alleen als het echt niet anders kan...
Bij het verkopen van de woning zal er geen hypotheek ondertekend hoeven te worden. Lijkt mij dus niet bepaald een probleem.

Er zal vast een goede reden zijn waarom TS niet bij de overdracht kan zijn. Als TS bv. naar de andere kant van het land is verhuisd (of wellicht zelfs naar het buitenland), dan is een volmacht een prima manier. En zelfs als je wel in de buurt bent, dan kan het zijn dat je bepaalde verplichtingen hebt waar je niet onderuit kunt. Als je voor het aanwezig kunnen zijn bij de ondertekening een halve dag vrij moet nemen, dan kan dat in feite behoorlijk wat kosten.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Volmacht verkoop woning

Bericht door rambagts »

De volmachten waar jij het over hebt zijn waarschijnlijk algehele notariële volmachten, ook wel levenstestamenten genoemd
Die vergelijking vat ik niet. Leg eens uit!
Fikkie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 7:56 pm

Re: Volmacht verkoop woning

Bericht door Fikkie »

rambagts schreef:
De volmachten waar jij het over hebt zijn waarschijnlijk algehele notariële volmachten, ook wel levenstestamenten genoemd
Die vergelijking vat ik niet. Leg eens uit!
Baskes zegt op internet te hebben gekeken naar wat een volmacht kost en heeft gezien dat het wel 400 euro kan kosten; volgens mij zijn dat normaal gesproken de kosten voor een algehele volmacht/ levenstestament dus misschien heeft hij dat wel gezien - of bedoel je dat niet?
Ik bedoelde maar te zeggen dat wat Baskes heeft gezien waarschijnlijk niet de kosten zijn voor een volmacht tot levering van onroerend goed...
Plaats reactie