Welke kosten specifiek?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Mir111
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 10 jun, 2013 11:37 am

Welke kosten specifiek?

Bericht door Mir111 »

Welke specifieke kosten mag een notaris in rekening brengen voor het oversluiten van een hypotheek? We veranderen van wel van bank en blijven gewoon in hetzelfde huis wonen!
Laatst gewijzigd door Mir111 op za 30 jan, 2016 5:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Fikkie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 7:56 pm

Re: Welke kosten specifiek?

Bericht door Fikkie »

Ik snap de achtergrond van de vraag niet helemaal denk ik, maar goed...
Een notaris brengt de kosten in rekening die noodzakelijk zijn om het hypotheekrecht rechtsgeldig tot stand te brengen; onder deze kosten vallen in ieder geval het honorarium (in beginsel vrij), het kadastrale recht voor de inschrijving van de akte, de recherchekosten (kadaster, GBA, VIS, CIR/CCR), BTW en de kosten voor het doorhalen van oude hypotheken (royementskosten).
Daarnaast kunnen bepaalde kosten, zoals makelaarscourtage, taxatiekosten, afsluitprovisie, kosten bankgarantie e.d. via de notaris verrekend worden; deze zijn dan op de nota van afrekening opgenomen.
Mir111
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 10 jun, 2013 11:37 am

Re: Welke kosten specifiek?

Bericht door Mir111 »

Fikkie schreef:Ik snap de achtergrond van de vraag niet helemaal denk ik, maar goed...
Een notaris brengt de kosten in rekening die noodzakelijk zijn om het hypotheekrecht rechtsgeldig tot stand te brengen; onder deze kosten vallen in ieder geval het honorarium (in beginsel vrij), het kadastrale recht voor de inschrijving van de akte, de recherchekosten (kadaster, GBA, VIS, CIR/CCR), BTW en de kosten voor het doorhalen van oude hypotheken (royementskosten).
Daarnaast kunnen bepaalde kosten, zoals makelaarscourtage, taxatiekosten, afsluitprovisie, kosten bankgarantie e.d. via de notaris verrekend worden; deze zijn dan op de nota van afrekening opgenomen.

Het gaat mij alleen om de kosten van het oversluiten, de kosten aan de notaris. Deze zijn opvallend verschillend als ik op de site goedkooptenotaris kijk.
Fikkie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 7:56 pm

Re: Welke kosten specifiek?

Bericht door Fikkie »

Dat komt omdat een notaris geen vaste tarieven rekent, alle andere genoemde verschotten (inschrijvingskosten kadaster, recherchekosten) en de BTW zijn (vrijwel) gelijk.
Mir111
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 10 jun, 2013 11:37 am

Re: Welke kosten specifiek?

Bericht door Mir111 »

Als ik een hypotheek op het einde van de rit al helemaal heb afgelost heb moet ik dat ook normaliter royementskosten betalen?
Fikkie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 7:56 pm

Re: Welke kosten specifiek?

Bericht door Fikkie »

Ja, want door de aflossing verdwijnt de hypotheek niet automatisch bij het kadaster, die moet door de notaris worden doorgehaald (royement) na akkoord en toezegging van de bank (royementsvolmacht).
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Welke kosten specifiek?

Bericht door M_1 »

Die kosten heb je alleen als je de hypotheek ook wilt laten royeren. Je kunt de inschrijving ook gewoon laten staan.
Mir111
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 10 jun, 2013 11:37 am

Re: Welke kosten specifiek?

Bericht door Mir111 »

M_1 schreef:Die kosten heb je alleen als je de hypotheek ook wilt laten royeren. Je kunt de inschrijving ook gewoon laten staan.
Kan dat werkelijk? Heeft dat dan geen gevolgen?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Welke kosten specifiek?

Bericht door M_1 »

Als er geen nieuwe geldverstrekker is, dan hoeft die ook nergens mee akkoord te gaan.
Als ik een hypotheek op het einde van de rit al helemaal heb afgelost heb moet ik dat ook normaliter royementskosten betalen?
Mir111
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 10 jun, 2013 11:37 am

Re: Welke kosten specifiek?

Bericht door Mir111 »

We sluiten over naar een andere geldverstrekker.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Welke kosten specifiek?

Bericht door M_1 »

Dat is het lastige als er meerdere vragen worden gesteld...
Mir111
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 10 jun, 2013 11:37 am

Re: Welke kosten specifiek?

Bericht door Mir111 »

M_1 schreef:Dat is het lastige als er meerdere vragen worden gesteld...
Sorry hoor :wink: , al mijn vragen zijn al beantwoord!
Fikkie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 7:56 pm

Re: Welke kosten specifiek?

Bericht door Fikkie »

M_1 schreef:Die kosten heb je alleen als je de hypotheek ook wilt laten royeren. Je kunt de inschrijving ook gewoon laten staan.
Nee, dat kan niet want een notaris is tegenwoordig verplicht om oude inschrijvingen door te halen...
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Welke kosten specifiek?

Bericht door M_1 »

Welke notaris? En hoe zou die notaris moeten weten dat jij je schuld hebt afbetaald?

Als ik mijn hypotheek heb afbetaald en tot mij dood hier blijf wonen, dan is er geen hem die ernaar kraait of de hypotheek wel of niet door een notaris doorgehaald is. Dat wordt dan bij de verdeling van de erfenis wel gedaan... Of eerder, als ik eerder wil verhuizen.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Welke kosten specifiek?

Bericht door rambagts »

Als je je afgeloste hypotheek niet laat royeren zal, bij verkoop van je woning, de notaris dat doen die de kopers van je woning hebben aangesteld. Dan gaan zijn kosten dus af van de opbrengst. De kosten kunnen dan hoger zijn dan de kosten die je eigen notaris berekent.
Plaats reactie