Passeer probleem door nalatigheid van de verkoper

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

geedsen
Berichten: 3
Lid geworden op: di 25 aug, 2015 3:38 pm

Passeer probleem door nalatigheid van de verkoper

Bericht door geedsen »

We hebben een boerderijtje gekocht, van de provincie (DLG). 1 September zouden we passeren, het pand leeg opgeleverd.
Maar 2 weken terug hoorde ik van de huidige bewoner (anti-kraak) dat hij er pas midden September uit gaat.Het bedrijf waar hij er voor in zit (anti-kraak bedrijf), heeft hem pas 19 augustus op de hoogte gesteld, en zijn contract geeft hem 28 dagen de tijd. Nu blijkt dat de fout bij de provincie ligt, die heeft het antikraak-bedrijf weer niet tijdig op de hoogte gesteld. Nalatigheid van de provincie dus. Wij hadden al onze vakantie gepland om vanaf 1 September aan de gang te gaan. Door het soort werk wat wij beiden doen is die vakantie al niet meer te verzetten. Gelijk overigens de verkoop makelaar er op aangesproken (deze heeft de provincie meerdere keren, tijdig, gemaand om het contract op te zeggen). Die belde terug om te zeggen dat de provincie het ging oplossen. De koopakte heeft het over de 3 promille boete en de standaard 8 dagen om de problemen op te lossen.

Afgelopen zaterdag sprak ik de bewoner, die is er nu 7 September uit. Nog steeds geen echte oplossing voor mij, maar wel voor de provincie, die zit nu immers binnen de 8 dagen, dus geen boete. (schandalig, dit is dus de overheid). Kunnen zij hier zo maar mee wegkomen?

Ik hoor het graag,

Geeds
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Passeer probleem door nalatigheid van de verkoper

Bericht door rambagts »

Het hangt met name af van de exacte bewoordingen in het koopcontract. Dus mijn advies is om het koopcontract te laten lezen door een advocaat, jurist of wend je tot een (gratis) juridisch loket
geedsen
Berichten: 3
Lid geworden op: di 25 aug, 2015 3:38 pm

Re: Passeer probleem door nalatigheid van de verkoper

Bericht door geedsen »

http://1drv.ms/1EVpelh

Link naar relevante tekst in koopakte
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Passeer probleem door nalatigheid van de verkoper

Bericht door rambagts »

Als pand op 1 september niet leeg wordt opgeleverd moet je de verkoper eerst in gebreke stellen (art. 10.1).
Vogens art. 10.4 moet de verkoper dan je schade vergoeden. Het is dus van belang dat je de schade goed uitrekent.
Boete is dan niet van toepassing.
Fikkie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 7:56 pm

Re: Passeer probleem door nalatigheid van de verkoper

Bericht door Fikkie »

En wat is de schade dan precies? Dat je niet tijdens je vakantie al kunt gaan klussen?
Dat is heel vervelend maar moeilijk als 'schade' aan te merken.
Bovendien: je bent toch zelf akkoord gegaan met de procedure van ingebrekestelling en de termijn waarbinnen alsnog kan worden nagekomen?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Passeer probleem door nalatigheid van de verkoper

Bericht door M_1 »

Binnen acht dagen kun je dus alleen schadevergoeding eisen, na acht dagen schadevergoeding plus een boete.

De schade lijkt mij in dit geval in elk geval de waarde van een week aan vrije dagen, als je een week minder kunt klussen en voor het inhalen van dat werk dus extra dagen moet opnemen/bijkopen. Daarnaast kan het natuurlijk zijn dat je al bepaalde zaken hebt besteld of bijvoorbeeld apparatuur voor verhuur hebt gereserveerd, waarvoor je objectief kunt aantonen dat je daar extra kosten voor hebt als je pas een week later kunt beginnen.

Zulk soort schade lijkt mij niet heel ingewikkeld om aan te tonen en ook reëel om dat vergoed te willen zien.
geedsen
Berichten: 3
Lid geworden op: di 25 aug, 2015 3:38 pm

Re: Passeer probleem door nalatigheid van de verkoper

Bericht door geedsen »

De provincie heeft na lang aandringen er voor gekozen om de bewoner een aardig bedrag te geven en de huur van een verhuisbusje te betalen. Hij is er dus nu toch 1 September uit. Bedankt voor alle reacties.
Plaats reactie