Verkoop en aankoop op dezelfde dag

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Markklok
Berichten: 11
Lid geworden op: di 01 feb, 2011 8:02 pm

Verkoop en aankoop op dezelfde dag

Bericht door Markklok »

Heb alles doorgespit maar kon het antwoorden niet vinden:

Wat zijn de gevaren als je bij de notaris op dezelfde dag je huis verkoopt en een andere aangeschaft ?
Hypotheek verhuist hier ook van Bank A naar Bank B

Heb je altijd een overbruggingskrediet nodig ?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Verkoop en aankoop op dezelfde dag

Bericht door rambagts »

Notaris heeft een paar dagen nodig om e.e.a. te verwerken en er kunnen zich situaties voordoen dat er iets mis gaat.
Voorbeeld:
Stel koper komt zijn verplichtingen niet na of geldverstrekker (hypotheek koper) maakt geld niet over of trekt hypotheek op het laatste moment in als er bijv. sprake is van onjuiste gegevensverstrekking (fraude).
In dat geval kun jij je een andere huis niet afnemen (dus schadevergoeding en/of in het ergste geval 10% boete).

Mijn advies is om eerst contact op te nemen met de notaris waar het transport van deze twee huizen zal plaatsvinden en hij zal je waarschijnlijk wel adviseren om contact op te nemen met je bank of hypotheekverstrekker om iets te regelen.
Markklok
Berichten: 11
Lid geworden op: di 01 feb, 2011 8:02 pm

Re: Verkoop en aankoop op dezelfde dag

Bericht door Markklok »

Ok helder... Op dezelfde dag is hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk.

Ter info: Aankopende en verkopende partij zijn allebei dezelfde gemeente. (kunnen binnen een regeling verkopen een aankopen)
Het is dan misschien mogelijk om na verkoop toch nog een paar dagen in het appartement te blijven tot we over gaan tot aankoop.

Nu wijk ga ik een beetje afwijken van de Notaris.
Ik heb te maken met een restschuld. (26k)

Stel we verkopen maandag en kopen woensdag
Bij verkoop heb ik te maken met een restschuld. Deze restschuld wordt echter weer opgevangen in de hypotheek van woensdag.
Moet ik dit bedrag dan voor 3 dagen ergens zien op te hoesten of kan de bank waar ik mijn hypotheek ga afnemen hier dan garant voor staan.
Fikkie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 7:56 pm

Re: Verkoop en aankoop op dezelfde dag

Bericht door Fikkie »

Moet op zich kunnen hoor, wel even alles goed afstemmen met de notaris en misschien niet naar een of andere disccount-notaris gaan want die hebben dit soort transacties meestal niet in hun pakket zitten...
Markklok
Berichten: 11
Lid geworden op: di 01 feb, 2011 8:02 pm

Re: Verkoop en aankoop op dezelfde dag

Bericht door Markklok »

Sprak vandaag een collega (die toevallig ook onlangs een soortgelijk geval had) en daar was het ook goed gelukt.. 45 min dakloos en daarna eigenaar van de nieuwe woning.

Bedankt voor de reacties :)
Tino55
Berichten: 4
Lid geworden op: do 30 apr, 2015 10:20 am

Re: Verkoop en aankoop op dezelfde dag

Bericht door Tino55 »

ik zou niet weten waarom dit niet zou kunnen.
Als je het maar goed bespreekt!
klerkje
Berichten: 30
Lid geworden op: di 11 feb, 2014 5:40 pm

Re: Verkoop en aankoop op dezelfde dag

Bericht door klerkje »

Het kan inderdaad, ik heb het zelf begin dit jaar aan de hand gehad als notarisklerk. Punt is wel dat de koopovereenkomst van de AANKOOP dan ingeschreven moet worden bij het kadaster (vormerkung) om eventuele belemmeringen die de aankoop (waaruit de restschuld wordt gefinancierd, daar gaat het met namelijk) niet kan afketsen op beslag, faillissement e.d.

Verder geen probleem.
Plaats reactie