Trouwen op huwelijkse voorwaarden?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Joke1980
Berichten: 1
Lid geworden op: di 24 feb, 2015 12:46 pm

Trouwen op huwelijkse voorwaarden?

Bericht door Joke1980 »

Wij zijn van plan om volgend jaar te gaan trouwen.
Nu is het zo dat ik graag op huwelijkse voorwaarden wil trouwen, omdat ik een
groter gedeelte van de hypotheek heb afgelost en meer spaargeld heb.
Hierover staat ook al een gedeelte van omschreven in ons samenlevingscontract.
Mijn partner had destijds een studieschuld, die is inmiddels afgelost.
Nu is het zo dat hij absoluut niet wil trouwen op huwelijkse voorwaarden, hij houdt zich hier erg stellig aan vast, omdat hij vindt dat het niet getuigd van voldoende liefde en vertrouwen van mijn kant uit naar hem.
Hij zegt ook dat ik sinds de komst van onze zoon (2013)minder ben gaan verdienen(parttime-baan)
En dat hij in de toekomst, na enkele jaren, dan weer meer verdiend heeft.
We hebben tot nu toe, buiten mijn extra aflossing, alles 50/50 gedaan.
Hij zegt dat je onvoorwaardelijk trouwt dus dan zou ik niet allerlei voorwaarden moeten hebben.
Is mijn keuze dan zo vreemd en hoe maak ik hem het beste duidelijk dat ik hier geen verkeerde bedoelingen bij heb?
Linter
Berichten: 7
Lid geworden op: do 20 nov, 2014 9:51 pm

Re: Trouwen op huwelijkse voorwaarden?

Bericht door Linter »

Dat hij minder verdient terwijl jij voor jullie zoon zorgt daar kozen jullie samen voor. Hij werkt zodat jij dat kan doen, jij bent bij je zoon zodat hij kan werken. Ik vind persoonlijk dat dus een non-argument van hem.
Huwelijkse voorwaarden vind ik niet getuigen van onvoorwaardelijke liefde. Trouwen is naast een ceremonie ook een zakelijke overeenkomst en die kan maar beter goed in elkaar zitten. Huw. vw. zijn niet alleen van belang bij scheiding maar ook bijvoorbeeld als ├®├®n van jullie een eigen bedrijf heeft en failliet gaan.
Hoe je het hem duidelijk maakt? Geen idee. Je kunt hem ook omdraaien: "als je voldoende vertrouwen in onze relatie hebt zouden huw. vw. niet uit moeten maken want we gaan er vanuit dat we toch niet gaan scheiden."
Het lijkt me wel frustrerend om in deze fase van je relatie voor je voeten geworpen te krijgen dat je niet voldoende liefde zou betuigen. Klinkt als emotionele chantage, al dan niet bewust.

Tot slot: ik ben vorig jaar gescheiden en was erg blij dat ik huwelijkse voorwaarden had. Ook ik had verwacht nooit te scheiden. Mijn ex heeft schulden mee het huwelijk in genomen en ik ben erg blij dat we die niet 50-50 hoefden te verdelen bij de scheiding.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Trouwen op huwelijkse voorwaarden?

Bericht door rambagts »

Bedenk ook dat er allerlei varianten zijn bij huwelijkse voorwaarden. Een veel voorkomende variant is een streep zetten onder het verleden (ieder behoudt hetgene dat hij/zij heeft ingebracht bij het huwelijk) en vanaf het huwelijk wordt alles gelijkelijk verdeeld. Vraag ook eens advies aan een notaris.
Plaats reactie