Hoe ouders financieel bijstaan met landbouwgrond?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Hoe ouders financieel bijstaan met landbouwgrond?

Bericht door HuisKopen2013 »

Ik zou graag horen of mensen mogelijkheden/tips hebben voor de volgende situatie.

case:
Mijn ouders hebben een afgelost huis. Het huis is erg oud en ze willen er een nieuw huist naast bouwen. Ze kunnen dan een hypotheek nemen op de oude woning terwijl ze de nieuwe opbouwen.
Echter is dit niet voldoende. Ze hebben echter een hoop hectare (landbouw)grond bij de woning. Dit moet eerst verkocht worden. We weten dus niet hoe lang dit gaat duren.

Wij zijn met drie kinderen en vragen ons af of wij op de 1 of andere manier (financieel) hierbij kunnen helpen. Bijv de grond (te) goedkoop kopen want het volledige bedrag kunnen we er niet voor betalen. Maar dan ziet men het misschien weer als een schenking.
Of kunnen we een hyptheek constructie doen? (in mijn geval zou dit niet zo slecht zijn omdat dan de vermogensrendementsheffing vervalt)

We zijn wel heel voorzichtig met prive en zakelijk te mixen, maar naar de opties kijken kan nooit kwaad.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Hoe ouders financieel bijstaan met landbouwgrond?

Bericht door webka »

Te laag verkopen betekent inderdaad schenking.

Hoe de vermogensrendemtsheffing voor je zou vervallen zie ik niet. Als jij een hypotheek aan je ouders vestrekt veranderd er per saldo niets aan je vermogen. Ook wanneer je je geld aanwend voor de aankoop van de grond heeft dit geen effect.
HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Re: Hoe ouders financieel bijstaan met landbouwgrond?

Bericht door HuisKopen2013 »

webka schreef:Hoe de vermogensrendemtsheffing voor je zou vervallen zie ik niet. Als jij een hypotheek aan je ouders vestrekt veranderd er per saldo niets aan je vermogen. Ook wanneer je je geld aanwend voor de aankoop van de grond heeft dit geen effect.
Dit volg ik niet helemaal. Als mijn ouders de grond aan ons in hypotheek geven, dan betekent dit toch dat wij ons spaargeld aan hun geven in ruil voor het onderpand (de grond) en maandelijkste rente (die we dan weer kunnen terugschenken)?
Maw, dan heb ik minder geld op mijn rekening en dus geen last van de vermogensrendementsheffing?
Valt dit in een andere box dan?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hoe ouders financieel bijstaan met landbouwgrond?

Bericht door M_1 »

Box 3 gaat over vermogen. Dat is niet alleen wat je op je rekening hebt staan, maar er horen ook andere vermogensbestanddelen bij. Zoals bijvoorbeeld onroerend goed dat niet je eigen woning is.
Je zult de grond dus ook als bezit voor box 3 moeten opgeven.
Plaats reactie