Onroerend goed in de huwelijkse gemeenschap brengen

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Bert1962
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 10 dec, 2014 4:18 pm

Onroerend goed in de huwelijkse gemeenschap brengen

Bericht door Bert1962 »

Ik zoek advies in de volgende casus.
Ik heb een eigen huis, waarvan de hypotheek ongeveer een kwart van de waarde bedraagt. Het is een nieuw huis (4 jaar), dus de overwaarde komt niet uit markt winst. Het is geld dat ik aan mijn besparingen heb onttrokken en in het huis het gestoken. Op zich zou ik de hypotheek graag helemaal willen aflossen, maar dat heb ik nog niet gedaan vanwege onderstaande.
Vorig jaar ben ik getrouwd op huwelijkse voorwaarden. Het huis is uitgesloten. Nu wil mijn vrouw graag een deel (de helft) van het huis verwerven. Op zich ben ik wel genegen het huis in de huwelijkse gemeenschap te brengen (zonder betaling), wat wellicht kan via een aanpassing van de huwelijkse voorwaarden. Ik wil echter drie uitzonderingen maken.
1) In geval van scheiding wil ik ÔÇ£mijnÔÇØ huis terug. Het lijkt me dat dat wel te regelen valt door een bepaling dat de gemeenschap in geval van scheiding wordt opgeheven.
2) In geval van (voor) overlijden van mijn echtgenote wil ik niet moeten delen met onze en haar kinderen, noch erfbelasting betalen over haar helft van het huis, immers haar helft van het huis is grotendeels door mij zelf betaald. Mocht ik eerder overlijden dan ontstaat er natuurlijk een erfbelasting voordeel voor mijn vrouw. Het lijkt me dat dit wel te regelen valt door een einde leven beding.
3) De derde casus is het lastigste. Stel dat we het huis verkopen om een ander huis te kopen, hoe kan ik ervoor zorgen dat de twee bovenstaande casus nog steeds opgaan? Ik wil met andere woorden voorkomen dat er definitief en onomkeerbaar vermogen wordt overgedragen naar mijn echtgenote.
Met dank voor reactie.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Onroerend goed in de huwelijkse gemeenschap brengen

Bericht door rambagts »

Dit lijkt me meer een vraag voor een notaris dan voor een hypotheekforum. Ik adviseer je contact op te nemen met de notaris die vorig jaar jullie huwelijkse voorwaarden heeft opgesteld.
HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Re: Onroerend goed in de huwelijkse gemeenschap brengen

Bericht door HuisKopen2013 »

ik ben geen expert, maar zou graag het volgende weten. Waarom wil je dit precies? Is het niet handiger om te regelen (testament?) dat wanneer jij overlijd dat het huis naar haar gaat (als jullie dan nog samen zijn)
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Onroerend goed in de huwelijkse gemeenschap brengen

Bericht door webka »

Een notaris is inderdaad de logische weg.
Maar kort door de bocht: wat je wil kan niet.

Je wilt vermogen overdragen door de woning voor de helft aan haar te geven. Dat staat de fiscus niet zomaar toe. Het kan wel, maar kost veel geld.
Vervolgens wanneer de helft is overgedragen, of zij is mede-eigenaar geworden, dan is ze ook ... mede-eigenaar. En bij een scheiding heeft ze dus recht op de helft.
Punt 2 is t.a.v. de kinderen eenvoudig te regelen, maar t.a.v. de erfbelasting geldt hetzelfde als hiervoor. Jij verkrijgt weer de helft, en dus is dat aan erfbelasting onderhevig. Wel is er een vrijstelling avn ruim 600.000, dus wellicht is dat geen issue.
Punt 3 lijkt mij daarmee wel beantwoord. Eens gegeven, blijft gegeven.

Ik zie ook geen enkel nut voor haar om de helft van de woning te verwerven. Indien het motief ligt in een overlijdensscenario dan is een testament de eenvoudigste oplossing.
Bert1962
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 10 dec, 2014 4:18 pm

Re: Onroerend goed in de huwelijkse gemeenschap brengen

Bericht door Bert1962 »

HuisKopen2013 schreef:ik ben geen expert, maar zou graag het volgende weten. Waarom wil je dit precies? Is het niet handiger om te regelen (testament?) dat wanneer jij overlijd dat het huis naar haar gaat (als jullie dan nog samen zijn)
Dank voor bericht. De reden is louter om mijn vrouw het gevoel te geven dat het ook haar huis is. Nu woont ze feitelijk bij mij in. In het testament is ze al begunstigde, dus daar gaat het niet om. Mijn enige zorg is dat ik wil vast leggen wat mijn oorspronkelijke inbreng was, zodat ik in geval van scheiding of (haar) overlijden dat terug kan krijgen.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Onroerend goed in de huwelijkse gemeenschap brengen

Bericht door rambagts »

Laat je vrouw kennis nemen van de voorgenomen wetswijziging (huwelijksvermogensrecht).
Veel paren huwen vanwege de gevoelens in gemeenschap van goederen en hebben daarvan spijt bij een onverhoopte echtscheiding. Nieuwe wet regelt dat beter. Politieke partijen nemen de (andere) gevoelens in de maatschappij dus serieus.

http://www.volkskrant.nl/economie/huwel ... ~a3760304/
Plaats reactie