Mede eigenaar woning en overlijden ex partner

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

bellabeertje2005
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 08 dec, 2014 10:30 am

Mede eigenaar woning en overlijden ex partner

Bericht door bellabeertje2005 »

Mijn ex en ik zijn ruim 16 jaar geleden gescheiden maar hebben destijds besloten dat hij in de koopwoning zou blijven wonen. Er is geen akte van verdeling en ik sta nog steeds op papier als (mede) eigenaar van de woning. Nu is mijn ex ongeneeslijk ziek en wil hij bij de notaris proberen te regelen dat mijn oudste dochter de woning op haar naam krijgt en dat ik en mijn jongste dochter niets krijgen. Dit kan toch niet zomaar?
Stel dat hij over 2 maand komt te overlijden, dan moet de hypotheekverstrekker hier toch ook van op de hoogte worden gesteld en komen ze bij mij voor de hypotheek kosten?

Graag zou ik hierover informatie willen ontvangen.
Alvast bedankt!
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Mede eigenaar woning en overlijden ex partner

Bericht door webka »

Wanneer de helft van de woning van u is, is er uiteraard niets aan de hand. Hij kan niet iets weggeven wat niet van hem is.
Dus zonder uw toestemming, en zonder financiele compensatie ( ervanuitgaande dat de waarde hoger is dan de uitstaande hypotheek), gebeurt er helemaal niets.

Wel kan hij uiteraard zelf bepalen wat er met de erfenis gebeurt. 1 kind kan onterft worden of overbedeeld worden. De benadeelde heeft wel recht op de zogenaamde legitieme portie, wat gelijk is aan de helft van wat die persoon bij een normale verdeling van de erfenis zou krijgen.
Plaats reactie