partner meetekenen bij verkoop niet echtelijke woning

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

mel-k
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 07 nov, 2012 11:06 am

partner meetekenen bij verkoop niet echtelijke woning

Bericht door mel-k »

Beste allen,

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
In 2007 heb ik zelf een woning gekocht, deze is verkocht en binnenkort is de overdracht.
Mijn partner en ik hebben eind 2012 gezamenlijk een andere woning gekocht, in eerste instantie met een samenlevingscontract en sinds april 2014 gehuwd onder huwelijkse voorwaarden.
Hierin is opgenomen dat bij overlijden/scheiding het mijn partner geen recht heeft op mijn woning.
Deze is de afgelopen 2 jaar verhuurd via de leegstandswet.
De notaris waar de overdracht plaats vindt zegt dat mijn partner moet mee tekenen, mijn eigen notaris die de huwelijkse voorwaarden heeft opgesteld zegt dat dit niet hoeft omdat het geen echtelijke woning betreft.
Wat is juist?

Ik hoor het graag en bij voorbaat dank voor de reactie(s)!
Fikkie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 7:56 pm

Re: partner meetekenen bij verkoop niet echtelijke woning

Bericht door Fikkie »

Als het niet de echtelijke woning betreft hoeft de andere partner op zich niet mee te tekenen; het zou kunnen dat de notaris wel wil dat je verklaart dat het inderdaad niet de echtelijke woning is (al is het waarschijnlijk wel uit de omstandigheden af te leiden omdat jullie allebei op een ander adres staan ingeschreven).
Maar los van het theoretische aspect: wat zou er op tegen zijn om je partner wel de akte van levering mede te laten ondertekenen?
mel-k
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 07 nov, 2012 11:06 am

Re: partner meetekenen bij verkoop niet echtelijke woning

Bericht door mel-k »

Bedankt voor je reactie.
In principe is dat geen probleem, maar dan moet m'n partner er vrij voor nemen. Als dat niet perse hoeft scheelt het toch weer een paar uurtjes.

We wonen nu trouwens wel op hetzelfde adres, maar in een andere woning die we samen gekocht hebben (echtelijke woning).
mel-k
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 07 nov, 2012 11:06 am

Re: partner meetekenen bij verkoop niet echtelijke woning

Bericht door mel-k »

Inmiddels reactie gehad van de notaris, mijn partner hoeft niet mee te tekenen.
Fikkie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 7:56 pm

Re: partner meetekenen bij verkoop niet echtelijke woning

Bericht door Fikkie »

Fijn dat het is opgelost; is de notaris uiteindelijk tot inzicht gekomen? :wink:
Plaats reactie