Koopakte getekend, namen wijzigen hoe te doen?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

vries
Berichten: 2
Lid geworden op: za 18 okt, 2014 11:50 am

Koopakte getekend, namen wijzigen hoe te doen?

Bericht door vries »

Goedemorgen,

Zou graag wat advies krijgen voor de volgende case:

Mijn vriendin en ik (ongehuwd) hebben zonder makelaar een huis gekocht en op de koopovereenkomst staat alleen mijn naam.
Wij willen het huis op ons beide naam hebben bij de levering net als de hypotheek (50/50). Wij willen geen nieuwe koopakte opstellen en de oude laten ontbinden omdat we bang zijn dat de verkoper een beter bod heeft.
Hoe kunnen we dit oplossen op de meest eenvoudige manier?

Alvast bedankt voor de reactie!

Groeten Hans
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Koopakte getekend, namen wijzigen hoe te doen?

Bericht door Jean henri »

Ik vermoed dat je met "de koopakte" bedoeld de voorlopige overeenkomst tussen jou en de verkoper en dat de notariële overdracht nog moet plaatsvinden.

Het meest eenvoudige is de notaris waar de levering moet plaatsvinden te informeren dat de leveringsdata (en als je een hypotheek afsluit eveneens de hypotheekakte) op 2 namen gesteld moet worden.

Ik ben redelijk zeker dat dit zo kan zonder dat de onderliggende koopovereenkomst aangepast moet worden.

In het geval de geldverstrekker voor de hypotheek moeilijk doet (niet nodig, maar er zijn van die overspannen geldverstrekkers) dan kan je de koopovereenkomst aan latten passen. De verkoper kan dat niet beschouwen als het beeindigen van een overeenkomst omdat de eerdere koopovereenkomst niet is opgehouden te bestaan.
vries
Berichten: 2
Lid geworden op: za 18 okt, 2014 11:50 am

Re: Koopakte getekend, namen wijzigen hoe te doen?

Bericht door vries »

Dank voor het heldere antwoord! Mocht de voorlopige koopovereenkomst aangepast moeten worden als aanvulling op de eerste, moet de verkoper hiermee instemmen?
De notaris heeft reeds de originele getekende overeenkomst, zou het volstaan wanneer mijn vriendin tekent op onze copy en dit stuurt aan de notaris bijvoorbeeld?

Groet Hans
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Koopakte getekend, namen wijzigen hoe te doen?

Bericht door Jean henri »

Leg je vraag even voor bij de betreffende notaris.
Plaats reactie