Koop van bedrijfsruimte, daarna verbouwen tot woning, 6%?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

500o
Berichten: 1
Lid geworden op: do 14 nov, 2013 10:42 am

Koop van bedrijfsruimte, daarna verbouwen tot woning, 6%?

Bericht door 500o »

Goedendag,

Ik sta op het een punt een bedrijfsruimte in Amsterdam te gaan kopen welke ik wil gaan verbouwen tot appartement.
De vergunning ligt er al en de tekening is al gemaakt door de architect.

Voor de koop van een bedrijfsruimte geldt echter 6% overdrachtsbelasting ipv. de huidige 2%. In principe betekent dit dat ik de 6% moet betalen, maar is er geen mogelijkheid om onder die 6% uit te komen? Bijvoorbeeld door eerst de ruimte als woning te laten registreren (door de huidige eigenaar)?
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Alvast hartelijk dank!
Fer
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 07 jul, 2013 6:29 pm

Re: Koop van bedrijfsruimte, daarna verbouwen tot woning, 6%

Bericht door Fer »

500o schreef:Goedendag,

Ik sta op het een punt een bedrijfsruimte in Amsterdam te gaan kopen welke ik wil gaan verbouwen tot appartement.
De vergunning ligt er al en de tekening is al gemaakt door de architect.

Voor de koop van een bedrijfsruimte geldt echter 6% overdrachtsbelasting ipv. de huidige 2%. In principe betekent dit dat ik de 6% moet betalen, maar is er geen mogelijkheid om onder die 6% uit te komen? Bijvoorbeeld door eerst de ruimte als woning te laten registreren (door de huidige eigenaar)?
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Alvast hartelijk dank!
Beetje late reactie, maar het dient een woning te zijn om het moment van de overdracht. Een latere verbouwing is dus niet relevant.
Alleen een bestemmingswijziging is niet voldoende; het dient ook daadwerkelijk 'fysiek' een woning te zijn (douche, keuken etc).

Enige mogelijkheid lijkt mij om de bedrijfsruimte v├│├│r de overdracht te verbouwen tot woning, samen met de bestemmingswijziging.
Alleen brengt een verbouwing op basis van een sleutelverklaring zodanige risico's met zich mee (wat als bijv. het pand afbrandt tijdens de verbouwing) dat ik dat nooit zou doen.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Koop van bedrijfsruimte, daarna verbouwen tot woning, 6%

Bericht door rambagts »

Er zijn gemeentes die een subsidiepot hebben voor dit soort verbouwingen. Dus vraag eens na in Amsterdam.

Zie hier een voorbeeld van stad Utrecht.
http://www.nvm.nl/actual/juli_2013/utre ... oning.aspx
Plaats reactie