Koophuis van 2 namen naar 1

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

lisanne86
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 03 nov, 2013 1:32 pm

Koophuis van 2 namen naar 1

Bericht door lisanne86 »

Hallo,

Mijn vriend en ik gaan uit elkaar en we hebben samen een koophuis en dus ook de hypotheek op 2 namen. Verder hebben we geen samenlevingscontract.
Ik lees overal dat er 2 opties zijn: Of het huis verkopen of de een de ander uitkopen. Ik vraag me af of het niet mogelijk is dat alles gewoon op 1 naam overgeschreven wordt en de ander overal vanaf is, mits diegene het daar mee eens is natuurlijk.
Alvast bedankt voor de reacties.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Koophuis van 2 namen naar 1

Bericht door rambagts »

Hier vind je wat info.

http://www.eindesamenwonen.nl/koophuis- ... -gaan.html

Van groot belang is natuurlijk of diegene die het huis blijft bewonen (en dus de helft van zijn partner koopt) de volledige hypotheek op zijn/haar naam kan krijgen en dus genoeg inkomen en/of spaargeld heeft om de kosten van het huis of de extra hypotheek kan betalen.
lisanne86
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 03 nov, 2013 1:32 pm

Re: Koophuis van 2 namen naar 1

Bericht door lisanne86 »

Bedankt voor de link!
Als ik het goed begrijp moet er dus altijd iemand uitgekocht worden? Ook als er een iemand is die genoeg verdiend om alleen de hypotheek te betalen? Of dan niet?
Fer
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 07 jul, 2013 6:29 pm

Re: Koophuis van 2 namen naar 1

Bericht door Fer »

lisanne86 schreef:Bedankt voor de link!
Als ik het goed begrijp moet er dus altijd iemand uitgekocht worden? Ook als er een iemand is die genoeg verdiend om alleen de hypotheek te betalen? Of dan niet?
Gelet op je antwoord begrijp je het niet helemaal denk ik. Kopen is een misleidend woord, gelet dat de waarde (en dus de "koopprijs") negatief kan zijn - als de waarde van het huis lager is dan de hypothecaire geldlening die erop rust.

Het is onvermijdelijk dat jullie verdelen onder de voorwaarde dat de overblijvende de hypotheek voor zijn of haar rekening neemt. Met name vanwege het laatste is dus de medewerking van een bank nodig. Vanwege het eerste is een notaris nodig.
mute12
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 01 sep, 2013 7:18 pm

Re: Koophuis van 2 namen naar 1

Bericht door mute12 »

lisanne86 schreef:Hallo,

Mijn vriend en ik gaan uit elkaar en we hebben samen een koophuis en dus ook de hypotheek op 2 namen. Verder hebben we geen samenlevingscontract.
Ik lees overal dat er 2 opties zijn: Of het huis verkopen of de een de ander uitkopen. Ik vraag me af of het niet mogelijk is dat alles gewoon op 1 naam overgeschreven wordt en de ander overal vanaf is, mits diegene het daar mee eens is natuurlijk.
Alvast bedankt voor de reacties.

samenlevingscontract maakt niet uit

woning is op twee namen, hypotheek ook.

Voordat de bank hem op 1 naam zal zetten zullen ze kijken of het inkomen van de overblijver voldoende is. Dat word volgens de nu geldende normen getoetst met alle gegevens alsof het een nieuwe hypotheek is.
Zo ja dan krijg je een hypotheekofferte voor de overblijver van de volledige nog openstaande hypotheek.

Indien jullie beiden 50/50 eigenaar waren of in de verhouding 40/60 dan is er geen overdrachtsbelasting verschuldigd.

De bank vraag bij de hypotheekaanvraag (want dat is het) om een CONCEPT akte van verdeling.
Daarin staat wie de woning overneemt en of er tussen jullie onderling nog verrekend word. Dat moet een notaris doen.
Daar kan gewoon instaan: partij A neemt volledige woning over van partij B , woningwaarde niet door taxatie maar onderling bepaald en dat er geen onder of overbedeling zal plaatsvinden.
Is geen moeilijk verhaal en kan een notaris zelfs gewoon via telefoon/mail voor je regelen. Indien er onderling nog verrekend moet worden is voor de bank van belang ivm de maximale leencapaciteit van de blijver.

Dan gaat de bank het inkomen van partij A toetsen met alle gegevens.
Indien goed dan zal de bank een offerte uitbrengen.

Daarna voor de formele overdracht teken je de definitieve akte van verdeling (partij A en B) samen met de nieuwe hypotheek (voor partij A) bij de notaris.

Let er wel op dat voor het deel dat partij A van partij B overneemt de nieuwe regels gelden. Dat betekent dat in de nieuwe hypotheek maximal de HELFT van de eerdere aflossingsvrije deel mag worden meegenomen.
Dat maakt wel uit voor je woonlasten indien er nu bv maximaal aflossingsvrij is. Dat word na overname anders, want dan komt er dus wel een stuk annuitair in de hypotheek.
Plaats reactie