beslagen opheffen huis, hoe lang duurt dat?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

jola
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 13 aug, 2012 5:30 am

beslagen opheffen huis, hoe lang duurt dat?

Bericht door jola »

Ik heb een huis gekocht wat door de bank werd aangeboden; de eigenaar was failliet maar nog wel juridisch eigenaar.

De notaris melde zijdelings aan mijn man dat 'ie druk bezig was alle beslagen van het huis te krijgen.
Mijn man wist niets meer te vertellen dan dat, de makelaar was weer afhankelijk van de bank van de vorige eigenaar, en ik weet er ook niets... maar als ik het goed begrijp hebben schuld eisser(s) dus beslag gelegd.

Nu komt er geld vrij door verkoop, en kunnen ze geld krijgen; maar van wie nu feitelijk? Een curator?

De vraag is eigenlijk:
Wie kan een beslag van een huis halen (zeg ik dat correct?)?
Is dat een rechter? Of de eiser dmv een brief aan de rechter: 'bedankt ik heb mijn geld".
De belangrijkste vraag... hoe lang duurt zoiets. We willen 20 november overdragen volgens koopcontract... maar dat klinkt ineens wel erg snel gezien de trage juridische molens in nederland...
Fer
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 07 jul, 2013 6:29 pm

Re: beslagen opheffen huis, hoe lang duurt dat?

Bericht door Fer »

jola schreef:Ik heb een huis gekocht wat door de bank werd aangeboden; de eigenaar was failliet maar nog wel juridisch eigenaar.

De notaris melde zijdelings aan mijn man dat 'ie druk bezig was alle beslagen van het huis te krijgen.
Mijn man wist niets meer te vertellen dan dat, de makelaar was weer afhankelijk van de bank van de vorige eigenaar, en ik weet er ook niets... maar als ik het goed begrijp hebben schuld eisser(s) dus beslag gelegd.

Nu komt er geld vrij door verkoop, en kunnen ze geld krijgen; maar van wie nu feitelijk? Een curator?

De vraag is eigenlijk:
Wie kan een beslag van een huis halen (zeg ik dat correct?)?
Is dat een rechter? Of de eiser dmv een brief aan de rechter: 'bedankt ik heb mijn geld".
De belangrijkste vraag... hoe lang duurt zoiets. We willen 20 november overdragen volgens koopcontract... maar dat klinkt ineens wel erg snel gezien de trage juridische molens in nederland...

Dit komt vaker voor. De eigenaar heeft waarschijnlijk een (onherroepelijke) volmacht aan zijn of haar (hypotheek)bank gegeven om het huis te verkopen. Waarschijnlijk is de eigenaar nog niet failliet en is er geen sprake van schuldsanering oid.; ik ben niet erg goed thuis daarin, maar daar wordt vaak mee gewacht totdat het huis verkocht is. In jouw geval is dat goed nieuws, want er is geen gang naar de rechter of curator nodig.

Wat wel nodig is, is een akkoord van de beslagleggers om de beslagen doorgehaald te krijgen. Daar is in principe niet meer voor nodig dan een handtekening door de beslaglegger op een volmacht tot doorhaling van het beslag. De notaris stelt die volmacht op en zorgt voor de (administratieve) rompslomp daaromheen. Het helpt als de makelaar of de verkoper (in jouw geval de bank) van te voren al een overeenstemming met de beslaglegger heeft bereikt, zodat de notaris alleen een administratieve afwikkeling hoeft te doen.

Meestal is het geen probleem een beslag snel door te halen (binnen een paar dagen) zolang er maar geld is (na aflossing aan de hypotheekbank) om de beslagleggers af te lossen. Gelet dat de bank de verkoper is, vermoed ik dat dit niet het geval is. Vaak is in dit soort gevallen de volledige verkoopopbrengst nog niet voldoende om de vordering van de hypotheekbank af te lossen. Er is namelijk geen sprake van een onherroepelijke volmacht totdat er een achterstand in betaling is en het verkooptraject doet de kosten die de bank maakt (en voor rekening van de eigenaar zijn) ook behoorlijk oplopen.
Dit zou betekenen dat de beslagleggers akkoord zouden moeten gaan met een doorhaling om niet (doorhaling van het beslag zonder dat hun vordering betaald wordt). Dat is een hard gelag voor de beslaglegger en vereist vaak enige overtuigingskracht. Vaak zal de bank in een dergelijk geval eisen dat de beslaglegger meewerkt aan een doorhaling om niet omdat ze anders een kort geding aanspannen tegen de beslaglegger (onder het mom van misbruik van recht bijvoorbeeld). De bank wordt dan immers gedwongen het pand openbaar te veilen om de beslagen gezuiverd te krijgen, hetgeen alleen maar betekent dat de opbrengst minder zal worden en de kosten hoger.

20 november zou dus haalbaar moeten zijn, maar de kans dat de overdracht doorgaat is kleiner dan gebruikelijk. Je bent immers afhankelijk van meer partijen; hypotheekbank eigenaar, beslagleggers en eventueel de eigenaar.
jola
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 13 aug, 2012 5:30 am

Re: beslagen opheffen huis, hoe lang duurt dat?

Bericht door jola »

Wat een goed antwoord, Heel duidelijk verhaal. hartelijk dank daarvoor.
Plaats reactie