Meer hypotheek aflossen dan partner

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Karine1
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 30 aug, 2013 8:15 pm

Meer hypotheek aflossen dan partner

Bericht door Karine1 »

We hebben 50/50 een huis gekocht en wonen hier al een tijdje. Omdat je nu erg weinig rente krijgt over je spaargeld los ik liever extra hypotheek af.
We hebben al wel 50/50 afgelost, en hebben een samenlevingsovereenkomst.

Maar hoe regel ik dit nu ? Moet dat perse via een notaris?
want ik zou dat graag ergens vastgelegd zien.

Het gaat prima tussen ons maar dat wil niet zeggen dat ik dit soort dingen goed geregeld wil hebben.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Meer hypotheek aflossen dan partner

Bericht door rambagts »

Ik zou het volgende doen.
Met je vriend bespreken en dan geld overmaken van je eigen spaarrekening naar je eigen gewone rekening met de omschrijving overboeking ivm extra aflossing hypotheek. Dan geld overmaken van je rekening naar de bank met omschrijving: extra aflossing lening. Dan heb je in ieder geval hard bewijs. Je zou je partner na de overmaking ook nog een verklaring kunnen laten ondertekenen dat hij erkent dat je X bedrag extra hebt afgelost. Bewaar de bewijsstukken w.o. de bevestiging van de bank goed en ergens buiten zijn bereik want als het onverhoopt misgaat en de bewijsstukken zijn zoek dan moet je bij je bank de stukken opvragen als die er dan nog zijn.

Bedenk wel dat er risico's kunnen zijn. Een simpel rekenvoorbeeld:
Stel het gaat uit en jullie huis moet worden verkocht voor 200.000. De hypotheek was 230.000 en jij hebt afgelost 25.000 en je partner 5.000 (dus schuld is dan nihil bij de bank).
Je vriend moet je dan nog wel even 20.000 terugbetalen en als hij het geld niet heeft dan heb je dus een groot probleem en spijt!.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Meer hypotheek aflossen dan partner

Bericht door rambagts »

Je vriend moet je dan nog wel even 20.000 terugbetalen en als hij het geld niet heeft dan heb je dus een groot probleem en spijt!.
Oh, ik maakte een foutje..
Als je in dit voorbeeld niet 20.000 extra zou hebben afgelost dan wordt woning verkocht en resteert er een restschuld van 20.000. In het geval er bij je ex niets valt te halen, zal de bank de schuld wel bij jou innen en het probleem bij jou leggen ervan uitgaande dat jullie allebei hoofdelijk aansprakelijk zijn. Als dat zo is , is er dus geen extra risico.
Fer
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 07 jul, 2013 6:29 pm

Re: Meer hypotheek aflossen dan partner

Bericht door Fer »

Karine1 schreef:We hebben 50/50 een huis gekocht en wonen hier al een tijdje. Omdat je nu erg weinig rente krijgt over je spaargeld los ik liever extra hypotheek af.
We hebben al wel 50/50 afgelost, en hebben een samenlevingsovereenkomst.

Maar hoe regel ik dit nu ? Moet dat perse via een notaris?
want ik zou dat graag ergens vastgelegd zien.

Het gaat prima tussen ons maar dat wil niet zeggen dat ik dit soort dingen goed geregeld wil hebben.
Op zich komt dit vaker voor, met name bij de aankoop van een huis door samenlevers; dat ├®├®n van de twee meer spaargeld in het huis kan stoppen dan de ander.

Bij die situatie en ook bij jouw situatie zouden jullie ervoor kunnen kiezen om onderling een geldleningsovereenkomst af te sluiten. Dit zou een onderhandse akte kunnen zijn. Een notaris is niet strikt vereist, al zou dit eventueel kunnen helpen met de advisering of de bewijspositie.

Voorbeeld; jij stopt 20.000 euro in het huis. Op papier leen je dan 10.000 aan je partner, zodat jullie eigenlijk ieder 10.000 in het huis hebben gestoken. In de onderlinge geldleningsovereenkomst kun je dan afspreken onder welke voorwaarden je het geld hebt geleend aan je partner. De keuze is dan de nominaliteitsleer (je krijgt het bedrag terug dat je geleend hebt + een klein beetje) of de beleggingsleer (lening + rendement).

Zoals Rambagts al noemde ziet het bovenstaande alleen op de situatie onderling. De bank kan bij jullie ieder het hele bedrag van de lening verhalen, al laat dit onverlet dat jij dan een vordering op je partner zult hebben.
Plaats reactie