Schenking

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

micko
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 02 aug, 2013 3:52 pm

Schenking

Bericht door micko »

Ik voldoe aan de voorwaarden die in 2013 gesteld zijn voor een schenking te verkrijgen voor aankoop van een woning.
De nieuwbouwwoning wordt in 2013 aangekocht, daarvoor krijg ik een schenking, dit geld komt echter pas in 2014 vrij van de spaarrekening.

1e probleem is dat het geld eigenlijk beschikbaar moet zijn bij passeren van de hypotheekakte, maar misschien gaat de geldverstrekker wel akkoord met een schuld verklaring.
Ander probleem is dat de schenkingsregels van 2014 nog niet bekend zijn, kan ik op papier de schenking in 2013 verkrijgen terwijl deze pas in 2014 gebruikt wordt voor de woning.

Iemand enig idee hoe dit werkt?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Schenking

Bericht door rambagts »

Dit soort schenkingen moet via een notariële akte plaatsvinden dus je kunt het beste een notaris om advies vragen.
Advies123
Berichten: 843
Lid geworden op: wo 10 jun, 2009 3:10 pm

Re: Schenking

Bericht door Advies123 »

De partij waarvan je het huis koopt wil zijn geld hebben in 2013. Dus de vraag is dan of je bank je 50.000 meer wil lenen. Je kan die schenking dan in 2014 laten plaatsvinden en op dat moment de hypothk aflossen. Dan voldoe je ook aan de voorwaarden. Rente 1 jaar vast: dan kan je boetevrij aflossen.

Het hoeft dus geen probleem te zijn als je voldoende kan lenen om de woning ook zonder schenking te kopen.
Plaats reactie