Huis kopen met moeder

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

evaluna
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 19 jun, 2013 1:59 pm

Huis kopen met moeder

Bericht door evaluna »

Hallo allemaal,

Ik wil op mijn inkomen een huis kopen en samen met mijn moeder gaan wonen.
Nu is het me ter oren gekomen dat wij geen fiscaal partner van elkaar zijn.
Als wij samen in een koophuis wonen die alleen op mijn naam staat, hoe kunnen wij er dan voor zorgen dat mijn moeder niet het huis uit hoeft als er iets met mij gebeurd?
Moet je dan bijv. een samenlevingscontract opstellen? Of zijn daar andere regelingen voor, daar wij natuurlijk een directe bloedband hebben?

Alvast bedankt!
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Huis kopen met moeder

Bericht door rambagts »

Beste Evaluna,

Als er onverhoopt met jou iets gebeurt (bijv. overlijden) dan vervalt je huis aan je erfgenamen. Als je je moeder in je huis wil laten wonen kan een testament uitkomst bieden. Vraag eens advies aan een notaris (eerste gesprek is meestal gratis).
Als er met jou iets gebeurt waardoor je niet meer thuis kan wonen (bv opname in een instelling) dan kan het weleens gebeuren dat, als je een hoge eigen bijdrage moet betalen en al je vermogen in het huis zit, je huis moet verkopen aannemende dat je alleen eigenaar bent.
Fer
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 07 jul, 2013 6:29 pm

Re: Huis kopen met moeder

Bericht door Fer »

Je bent inderdaad niet automatisch fiscaal partner. Daarnaast zijn de definities daarvan in de IB en de SW (Successiewet) niet gelijk.

Een oplossing kan een notarieel samenlevingscontract zijn met je moeder. Klinkt raar, maar is toegestaan. Hiermee voldoe je bij beide wetten volgens mij aan de definitie.

Daarnaast (ter aanvulling op het fiscaal partnerschap) kun je een testament maken met je moeder als erfgenaam. Ik zou eerst even kijken of het versterferfrecht niet jullie al elkaars erfgenaam maakt op de wijze zoals gewenst.
Plaats reactie