Groeiend aandeel in Pand

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

robert0709
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 10 mar, 2013 7:59 am

Groeiend aandeel in Pand

Bericht door robert0709 »

Goedendag,
Ik heb een vraag of iemand ervaring heeft in het kopen van een aandeel in de pand dat in prive eigendom is en wordt verhuurd aan derden.
De hypotheek van die persoon loopt binnenkort af en heeft nog een restschuld van 25000 euro.
Dit is het bedrag welke ik wil investeren, dus het betalen van deze restschuld, en daarmee verschaf ik mij x% van de eigendom van het opand.
Vervolgens had ik dan het idee dat de huidige eigenaar aanspraak blijft houden op het vruchtgebruik en huurinkomsten.
Maar dat mijn inbreng wordt vergroot, doordat ik wordt uitbetaald in een jaarlijks groeiend aandeel in het pand.
Op die manier heeft de huidige eigenaar nog haar inkomsten en wordt ik langzaam meer iegenaar van het pand en zo bouw ik ook mijn extra oude dag voorziening.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten.
Het pand is in de familie (dus misschien qua erfenis ook interesant..), ligt op een zeer gunstige locatie en is in een zeer goede staat.
Natuurlijk als wij daadwerkelijk in zee gaan dan zullen wij een bezoek brengen aan de notaris.
Maar voordat wij de beslissing nemen wil ik mij eerst meer verdiepen in de mogelijkheden.
Alvast bedankt voor de reacties,
Robert
Fer
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 07 jul, 2013 6:29 pm

Re: Groeiend aandeel in Pand

Bericht door Fer »

Ingewikkelde constructie. Een glijdende schaal voor eigendom is volgens mij niet mogelijk.

Erfbelasting technisch gezien is e.e.a. ook niet zo interessant, de waarde valt sowieso in de nalatenschap.

Voor de toekomst is het wellicht aantrekkelijk als je v.w.b. de overdrachtsbelasting onder art. 15 lid 1 sub g kunt vallen.
Plaats reactie