clausule opnemen overschrijding datum overdracht woning

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

tekeap
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 10 nov, 2021 1:09 pm

clausule opnemen overschrijding datum overdracht woning

Bericht door tekeap »

Dag allen,

Ik ben bezig met een woning waarbij ik een vraag heb over de opleverdatum van de woning. Er hangt geen harde datum aan omdat deze afhangt van te realiseren nieuwbouw. Globaal staat het volgende vermeld in de concept koopovereenkomst:
Oplevering van de woning is vier weken na definitieve oplevering van de door de verkoper te realiseren nieuwbouw met als richtdatum 1 juni, of zoveel eerder of later als door de oplevering van de nieuwbouw zal blijken. Verkoper moet mij op de hoogte houden van de verkoop en tenminste vier weken voor definitieve oplevering dit bij mij melden.

Ik ben hiermee bekend maar wil kijken of ik voor mijzelf hier een stukje zekerheid aan kan hangen. Ik zit erover te denken om een clausule op te nemen waar ik de definitieve opleverdatum op 1 juli zet. Wanneer deze wordt overschreden er een wekelijkse 'boete' bedrag aan hangt voor de verkopende partij. Deze boete zal dan onder andere bestaan uit vergoeding tijdelijke huisvesting (ivm verkoop eigen woning), opslag kosten huisraad en dubbele verhuiskosten. Ik zit te denken aan een bedrag van € 500,- per week.

Is dit een reguliere clausule om op te nemen? Of wordt dit vaak op een andere manier afgevangen? En zijn de kosten van € 500,- reëel of zijn deze te hoog/laag?
Ben niet erg bekend met deze materie, dank voor de hulp!
Basserr
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 22 mei, 2017 2:10 pm

Re: clausule opnemen overschrijding datum overdracht woning

Bericht door Basserr »

Alle risico/onzekerheid wordt zo wel erg naar jouw doorgeschoven. Vier weken voor oplevering lijkt me ook wel erg laat, zeker als je zelf de verkoop van je huis daarop wilt afstemmen. Een bepaling als "Oplevering zal in ieder geval niet later dan xx-xx-xxxx plaatsvinden" lijkt me dan ook niet onredelijk.
Plaats reactie