Makelaar niet eens met bod verkopende partij wel.

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Delay
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 23 jan, 2013 3:51 pm

Makelaar niet eens met bod verkopende partij wel.

Bericht door Delay »

Hallo,

Ik heb mij aangemeld op dit forum omdat wij op dit moment bezig zijn met een huis.
Hopelijk krijgen wij het rond en worden wij de nieuwe eigenaars.
Nu is er een probleem. Die Makelaar.

Via via hebben wij gehoord dat de verkopers van dit huis van het huis af moeten wegens echtscheiding.
Geen van de twee kan het huis op eigen naam blijven houden ivm te hoge maandlasten.
Waar wij ook achter zijn gekomen dat zij een hypotheek met NHG hebben afgesloten.
Wij zijn zo brutaal geweest om hun te benaderen en hebben gezegd wat wij willen bieden.
De verkopers zijn ermee eens, want ze willen zsm er weg.
Nu heb ik de makelaar gebeld, die inmiddels op de hoogte was gebracht door de verkopers, over het bedrag wat wij willen bieden.
Hij zei meteen dat hij dit geen serieus bod vind en hij er niet mee verder gaat als wij niet meer kunnen bieden. Hij legt het dus niet aan de bank voor (die uiteindelijk moet beslissen)
Is dit een tactiek of is dit een makelaar die zelf alleen euro tekens ziet en bang is minder geld te krijgen voor de verkoop dan dat hij hoopte? En mag hij weigeren terwijl de verkopers het accepteren?

Graag zou ik jullie reacties of ervaringen lezen.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Makelaar niet eens met bod verkopende partij wel.

Bericht door rambagts »

Idd. een wat vreemde reactie van de makelaar. Verkopers zouden deze zaak voor kunnen leggen aan de organisatie waar de makelaar bij is aangesloten (NVM?). Als NHG en de bank (schriftelijk!) akkoord gaan met verkoop tegen de overeengekomen prijs staat niets jullie in de weg om koopcontract op te maken en te tekenen. Dit zou je kunnen laten doen door de notaris die ook het transport zal gaan regelen. Verkoper kan de opdracht tot verkoop bij zijn makelaar intrekken. In de overeenkomst zal zijn vastgelegd wat de makelaar dan aan kosten in rekening mag brengen. Mogelijk is dat minder dan de courtage o.b.v. de verkoopprijs. Als jullie of de verkopers een rechtsbijstandverzekering hebben zou deze zaak ook daar kunnen worden voorgelegd.
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Makelaar niet eens met bod verkopende partij wel.

Bericht door Jean henri »

Wat zou kunnen is dat de makelaar het bod van jullie te laag zal vinden. Ik begrijp best dat jullie niet teveel willen betalen, maar een te laag bod kan voor de verkopers (en daarna de makelaar) een heel vervelend gevolg hebben (indien de verkopers gebruik willen maken van de NHG borgstelling).

De NHG is tegenwoordig streng (maar rechtvaardig) als het gaat om de verliesdeclaratie.

Zo zal de makelaar moeten aantonen dat dit bod echt het beste was wat hij kon realiseren (en dit ook nog eens onderbouwen).

De NHG zal de verlies declaratie wel betalen. Daarna gaan zij beoordelen of dat het betaalde verlies wordt kwijt gescholden of dat het verkopers (in enige mate) te verwijten is.

Als de NHG tot de conclusie komt dat de verkopers dat het de verkopers (gedeeltelijk) is aan te rekenen zal de NHG (gedeeltelijk) het verlies op de verkopers gaan verhalen. Drie keer raden wie zij vervolgens aansprakelijk willen stellen.... de makelaar.

We weten het niet, maar op basis van de tekst vermoed ik dat dit een makelaar is die zijn werk gewoon goed wil doen en niet zomaar met alle winden mee wil waaien.
Delay
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 23 jan, 2013 3:51 pm

Re: Makelaar niet eens met bod verkopende partij wel.

Bericht door Delay »

Wat betreft de NHG regels/voorwaarden betreft, ik ben ermee bekend.
Mijn partner moest 4jaar geleden zijn huis ook verkopen en bij hem werd de restsschuld kwijtgescholden.
Maar is het dan niet hun eigen risico, waar ze lijkt mij ook mee bekend zijn?
Als ik het uit de positie van de makelaar begrijp ik het ook wel, hij heeft natuurlijk ook een naam hoog te houden. Maar mocht het de wens van de klant zijn dan geef je toch gehoord.

Hoop stiekem toch dat het bod bij de bank terrecht komt en deze het accepteerd.

Bedankt voor de reactie's!
Delay
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 23 jan, 2013 3:51 pm

Re: Makelaar niet eens met bod verkopende partij wel.

Bericht door Delay »

Nou,
Onze hypotheekadviseur heeft vandaag contact opgenomen met de Makelaar omdat hij het heel raar vond
Dat hij ons bod niet eens wilde voorleggen en wilde even verhaal halen.
Hij zei tegen onze adviseur dat het huis minimaal 95% van de vraagprijs moet opbrengen als de verkopers aanspraak wilden maken op de NHG.
Is dit een nieuwe regel? Vind dit heel bijzonder want kan echt nergens zo een regeling terug vinden.
Ook mijn partner heeft er nog nooit van gehoord, tenslotte heeft hij zijn eigen huis toen der tijd met 30% verlies verkocht. Geen probleem.
Onze adviseur zei ook dat hij dit nog nooit eerder heeft gehoord.

Het bedrag wat de makelaar bij verkoop ontvangt staat dit vast of heeft het met de opbrengst van het huis te maken?
De vraagprijs is trouwens ook niet reeël volgens onze adviseur. Ze liggen hoger dan het gemiddelde wat in de buurt staat. Ben bang voor ze dat als de makelaar zo blijft doen hun het huis niet gauw kwijtraken.
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Makelaar niet eens met bod verkopende partij wel.

Bericht door pault »

makelaar heeft gelijk, gedeeltelijk.

als verkoopprijs uiteindelijk onder 95% marktwaarde uitkomt, moet er eerst goedkeuring van de NHG komen. kans dat je die krijgt bij grote verschillen is dan gering en verkoper kan dan niet verkopen/leveren.
dat je er nog nooit van gehoord hebt klopt, is namelijk regel sinds 1-1-2013. Makelaar lijkt mij beter op de hoogte van recente zaken dan de adviseur.

makelaar schat blijkbaar in dat het bod te ver onder die 95% zit en voorkomt dat partijen in problemen komen hierdoor.

denk je dat je bod wel die 95% is, laat dan een taxatie maken waaruit dat blijkt. dat je adviseur het huis qua vraagprijs te duur vindt, zegt niks, adviseur is geen makelaar, ieder zijn vak.

pault
Delay
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 23 jan, 2013 3:51 pm

Re: Makelaar niet eens met bod verkopende partij wel.

Bericht door Delay »

Ok├®, bedankt voor je toelichting.
Weer een stuk wijzer geworden. Zal onze adviseur er ook van op de hoogte stellen.
Hoe het eruit ziet komen wij er niet met elkaar uit.
Dan houdt het gewoon op. Erg jammer, maar het moet voor beide partijen mogelijk zijn aan de eisen te voldoen.
Zelf maak ik mij anders te enthousiast en krijg ik alleen met een teleurstelling e maken straks.

Bedankt!
Plaats reactie