Kopen van een verhuurde woning.

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Terry84
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 21 jan, 2013 1:47 pm

Kopen van een verhuurde woning.

Bericht door Terry84 »

Hallo,

Ik heb een woning op het oog, alleen het ' probleem' is dat er huurders in zitten.
Nu weet ik dat de eigenaar het via een tussenpersoon verhuurd aan de bewoner(s) die er momenteel zitten.
Het contract loopt tot juli volgens de makelaar. Mijn vraag en grootste zorg hierover is, hoe zit dit precies.
Ik lees namelijk op internet vaak van die verhalen over huurders die na het aflopen van het contract niet weg willen en het ook heel moeilijk is om ze te dwingen te vertrekken.
Het laatste wat ik wil is straks met een huis zitten waar ik niet in kan omdat de huurders weigeren te vertrekken. (Ik heb de huurder(s) gezien (oost Europeanen) en ik krijg de indruk dat zij niet van plan zijn om vrijwillig te vertrekken bij verkoop.

Wat is hierin wijsheid? Wat zijn mijn rechten? Moet ik er uberhaupt aan beginnen?
Veel vragen, maar ik wil dit eerst weten voordat ik een bod ga uitbrengen op de woning.
Hopelijk zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en zo hun ervaringen willen delen of advies kunnen geven.

Alvast bedankt,

Terry
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Kopen van een verhuurde woning.

Bericht door rambagts »

Het is gebruikelijk om in koopcontact het volgende op te nemen:
De feitelijke levering en aanvaarding vindt plaats op .......................
vrij van huur-, lease- of huurkoopovereenkomsten etc

Ook is het gebruikelijk om op de dag va de feitelijke levering (transport) de woning nog te bezichtigen voordat je naar de notaris gaat. Mocht die dag blijken dat woning nog verhuurd is dan is de verkoper schadeplichtig en verbeurt hij de boete van 10% van de koopprijs. Nadeel is wel dat de verkoper deze boete niet spontaan aan je zal overmaken en dat je daarvoor waarschijnlijk naar de rechtbank moet (dus kosten en tijdverlies en risico dat, als je je gelijk krijgt, er nog net zeker van bent dat je ook echt betaald wordt).
Deel je zorgen met de verkopend makelaar als je gaat onderhandelen.

Laat het koopcontract opmaken door de notaris waar je ook het transport doet en als de verkopend makelaar het contract opstelt doe je er verstandig aan dit door je notaris te laten controleren voordat je tekent.
Plaats reactie