asbest

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Luc
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 08 okt, 2012 3:13 am

asbest

Bericht door Luc »

ik heb een koopcontract ondertekend, levering moet nog plaatsvinden, en dit staat er over asbest in:
het is verkoper niet bekend dat zich in het registergoed asbesthoudende materialen
bevinden; mocht blijken dat er toch asbesthoudende materialen in het verkochte
zijn verwerkt, wat ten tijde van de bouw van de woning nog gebruikelijk was, dan
blijven deze asbesthoudende materialen achter in het verkochte geheel voor
rekening en risico van koper;
Nadat ik een taxatie heb laten uitvoeren heb ik o.a. het koopcontract gekregen van de huidige eigenaars toen ze de woning kochten en daarin staat:
Voor zover aan verkoper bekend zijn in het verkochte asbesthoudende stoffen verwerkt in de volgende bestanddelenn namelijk in de rookkanalen. De asbesthoudende stoffen zullen in het verkochte achterblijven. Mocht blijken dat er daarnaast nog andere asbesthoudende stoffen zijn verwerkt, hetgeen ten tijden van de bouw van het verkochte gebruikelijk was, dan blijven die asbesthoudende stoffen tevens achter in het verkochte, geheel voor rekening en risico van koper.
Hoe hierop reageren? Vragen naar een bewijs dat ze dat hebben laten verwijderen? Het lijkt mij dat, indien dat asbest nog steeds aanwezig is, dit een verborgen gebrek is waar ze dus duidelijk van op de hoogte waren en verzaakt hebben aan de meldingsplicht.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: asbest

Bericht door rambagts »

Hoe hierop reageren? Vragen naar een bewijs dat ze dat hebben laten verwijderen? Het lijkt mij dat, indien dat asbest nog steeds aanwezig is, dit een verborgen gebrek is waar ze dus duidelijk van op de hoogte waren en verzaakt hebben aan de meldingsplicht.
Ja, stuur brief naar makelaar en verkopers en vraag hen om bewijs dat asbest is verwijderd onder verwijzing naar de twee citaten uit de twee koopactes en als asbest nog niet verwijderd is dan is er misschien nog tijd om dat te laten doen voor datum transport. Heb je een rechtsbijstand verzekering? Zo ja laat dit dan door een advocaat doen. Ik zou in dit geval woning bouwkundig laten keuren en doorgeven dat er mogelijk nog meer asbest in kan zitten. Je zou ook aan kunnen aanbellen bij andere eigenaren in die straat en vragen of er niet alleen asbest in het rookkanaal is verwerkt maar ook elders. Ligt er bijvoorbeeld nog zeil of iets dergelijks? Wees dan alert.
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: asbest

Bericht door pault »

advocaten, rechtsbijstand..lijkt me overdreven, er is toch niks aan de hand?

verkopers stellen dat zij niet weten of er asbest in het huis zit, maar gezien bouwjaar kan dat er in zitten.
Zij zeggen niet het er geen asbest in het huis zit, zij zeggen alleen dat niet te weten, is een gebruikelijke clausule die in zoveel koopcontracten staat.

nu blijkt dat zij destijds te horen hebben gekregen dat er wellicht asbest in de schoorsteen zit, wat je wellicht ook zelf zou kunnen vermoeden, want dat zit daar bijna altijd.
ik kan me voorstellen dat ze dat nu ontschoten is, dus waarom gewoon niet even vragen bij makelaar en/of verkoper.
Dat hebben ze er vast niet uitgehaald, waarom zou je ook?

In alle huizen voor 1991 ongeveer kan asbest zitten, helemaal geen punt. Bij verwijderen beetje opletten.

pault
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: asbest

Bericht door rambagts »

Mogelijk is de afvoerpijp van de kachel in de schoorsteen een asbest-pijp van ca 4 meter. Als er daarna centrale verwarming is aangebracht met afvoer elders is er weinig aan de hand maar als kachel of open haard nog wordt gebruikt en je krijgt in de toekomst problemen met de schoorsteen dan zal je worden aangeraden deze asbest pijp ook maar gelijk te verwijderen en dan kunnen kosten aardig oplopen als je het laat doen door een speciaal bedrijf. Laat er in ieder geval goed naar kijken door iemand die er verstand van heeft.
RamonW
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 15 feb, 2013 4:34 pm

Re: asbest

Bericht door RamonW »

Je zou het natuurlijk ook altijd van te voren even kunnen laten bekijken of er daadwerkelijk nog asbest aanwezig is. Zo niet is dit mooi meegenomen en zowel dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.
Plaats reactie