2 maal courtage voor 1 verkoop

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

rburnet
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 07 dec, 2009 8:40 am

2 maal courtage voor 1 verkoop

Bericht door rburnet »

Beste forumleden,

Ik heb een vraag met betrekking tot de courtage van de makelaars in dit geval eigenlijk twee makelaars.

ik zal eerst even zo goed mogelijk proberen de situatie te schetsen.

Wij zijn ons al een tijdje aan het orrienteren om een nieuwe woning te kopen. In onze orrientatie hebben we ook gepsrekken gevoerd met een makelaar die bezig was een om nieuwbouwoningen voor een projectontwikkelaar te verkopen. Omdat wij echter eerst onze eigen woning wilden verkopen heeft dit tot niets geleid. Wij hebben hierop ongeveer 3 maanden geleden een makelaar in de arm genomen die op No Cure No Pay basis de woning zou gaan verkopen. In de tussentijd zijn wij echter ook zelfstandig blijven orrienteren en bij dezelfde makelaar die ook de bemiddeling voor de nieuwbouw woning deed wilden we een bezichtiging voor een andere woning doen. Op dat moment gaf hij echter aan dat hij de projectontwikkelaar nu wel zo ver kon krijgen om onze woning aan te kopen.

Nu hebben we de overeenkomsten gehad maar daar staat wel als voorwaarde in dat wij voor de verkoop van onze huidige wonig een courtage verschuldigd zijn (1,5%) voor de verkoop van onze woning aan de projectontwikkelaar.

Lijkt verdacht veel op koppelverkoop (is het volgens mij ook) maar goed. Ik heb hierop aangegeven bij mijn huidige makelaar dat ik nu bezig ben met een eventuele verkoop die al speelde voordat hij de opdracht tot verkoop van mijn huidige woning aannam en om deze reden niet de (volledige) courtage wil betalen
HIer ios hij het niet mee eens en claimt bij verkoop het volledige bedrag aan courtage (1,5%).

Mijn vraag is kan dat ? Hij werkt namelijk op basis van No Cure No Pay en wij verkopen onze woning zonder zijn tussenkomst wat we aan mailwisselingen van destijds ook kunnen bewijzen.
Laatst gewijzigd door rburnet op za 30 jun, 2012 9:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: 2 maal courtage voor 1 verkoop

Bericht door rambagts »

Mijn vraag is kan dat ? Hij werkt namelijk op basis van No Cure No Pay en wij verkopen onze woning zonder zijn tussenkomst wat we aan mailwisselingen van destijds ook kunnen bewijzen
.

Zo te lezen ben je met twee verschillende makelaars in zee gegaan. Wat staat er in de overeenkomst met de NCNP makelaar aangaande te betalen kosten als je de opdracht intrekt?
rburnet
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 07 dec, 2009 8:40 am

Re: 2 maal courtage voor 1 verkoop

Bericht door rburnet »

Dag Rambagts, dank voor je reactie.

Nee, heb nog niets getekend of een opdracht verstrekt aan de andere makelaar. Deze makelaar heeft vrijblijvend een overeenkomst opgesteld en daarin staat nu dat hij eerst aan de slag gaat om mijn huis nog verkocht te krijgen tijdens de bouw. Daarna geeft hij de een mogeljkheid om mijn huis aan de projectontwikkelaar te verkopen.

Daar zitten twee dingen voor mij in.
- E├®n ga ik nog niet verder in onderhandeling met deze makelaar voordat hij een garantie afgeeft dat bij oplevering nieuwbouw mijn woning verkocht wordt aan de projectontwikkelaar.
- Twee ik wil echter nog niet met hem verder in onderhandelng voordat ik overeenstemming heb bereikt met mijn ncnp makelaar omtrent zijn vergoeding danwel het intrekken van de opdracht (dat is ├®├®n van mijn gedachten als hij zo halstarrig blijft).

In de overeenkomst met de ncnp makelaar staat trouwens voor de rest niets over kosten. De opdracht kan te allen tijde kosteloos ingetrokken worden. Het gaat er mij echter niet om dat ik niet wil betalen, ik vindt het vergoeden van de fotograafkosten en kosten voor het plaatsen van de advertentie op funda niet meer dan normaal. daarnaast wil hem ook best een bedrag gunnen voor het checken van de contracten.
Maar vindt dan Ôé¼1750,- voor de aankoop en dan ook nog eens 0,75% courtage voor de verkoop van mijn huidige woning in de verste verte niet in verhouding staan. Hij heeft aan de verkoop nog niet echt veel werk gehad (is pas twee maanden bezig) en voor de verkoop hoeft hij alleen maar de overeenkomsten te checken.

Als ik het checken van de overeenkomst neerleg bij mijn advocatenkantoor ben ik Ôé¼250,- kwijt (die hebben ook een afdeling die zaken op het gebied van onroerend goed en bouwrecht afhandelen). Ik snap daarbij heus wel dat de makelaar het misschien wat harmonieeuzer inkleed en net een stapje extra zet door wat extra zaken te checken maar ik blijf erbij dat (in mijn beleving) het verschil in geld dan nog steeds veel te groot is.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: 2 maal courtage voor 1 verkoop

Bericht door rambagts »

Ik adviseer je deze zaak eens voor te leggen bij de NVM (advies vragen of klacht indienen) aannemende dat je makelaar hierbij aangesloten is of anders bij een andere branch organisatie.

http://www.nvm.nl/wonen/voorlichting.aspx

Vraag of klacht

NVM-Consumentenvoorlichting fungeert voor u als aanspreekpunt bij een vraag of een klacht over een NVM-makelaar. Naast algemene informatie over NVM-makelaars, informeren we u over de mogelijkheden om binnen de NVM over een klacht of geschil een oordeel te krijgen.
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: 2 maal courtage voor 1 verkoop

Bericht door pault »

Ik snap de ncnp makelaar wel, die heeft gewoon een overeenkomst met je dat als je woning verkocht wordt, hij geld krijgt.

ik vind de positie van de andere makelaar meer vreemd: hij verkoopt dankzij het feit dat de projectontwikkelaar een garantiebedrag voor jullie woning geeft, een nieuwbouwwoning. Daarvoor krijgt hij betaald door de ontwikkelaar.

Die ncnp makelaar kan toch gewoon zijn werk blijven doen en jullie huis verkopen? Koopt uiteindelijk de ontwikkelaar, dan zou ik eens met hem aan tafel gaan wat te betalen.

Grote kans dat als de ontwikkelaar jullie huis koopt, hij de nieuwbouwmakelaar jullie huis weer laat verkopen, dan verdient die op zijn beurt weer wat.

ik zou tegen de nieuwbouwmakelaar zeggen, ik betaal je geen courtage, ik koop al een nieuwbouwwoning bij je. Als hij dan gaat sputteren, zou ik de projectontwikkelaar laten weten: ik zie af van verkoop, de makelaar stelt vreemde voorwaarden. Moet je eens zien hoe snel die courtage eruit gaat. Ontwikkelaars verkopen nauwelijks woningen nog, dus die laten een deal echt niet schieten op een paar duizend euro.

pault
Plaats reactie