Bouwtechnische keuring

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Raymond1985
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 26 okt, 2011 10:10 am

Bouwtechnische keuring

Bericht door Raymond1985 »

Goedemiddag,

Laat allereerst mijn dank uitspreken voor de informatie die ik tot nu toe al heb kunnen vinden op dit forum over de aankoop van een woning en alle aanverwante zaken. Super!

Wij staan op het moment op het punt te gaan bieden op een woning waaraan nog wel het nodige zal moeten worden verbouwd. Met ehet oog hierop wil ik nadat we het met de verkopers eens zijn geworden over de prijs een bouwtechnische keuring laten uitvoeren. De koop zal dus tot stand komen o.v.v. een bouwtechnische keuring.
Aan dit voorbehoud dient een bedrag te worden gehangen, wat is hieromtrent wijsheid?

Alle zelf geschatte kosten, dus inclusief badkamer en wc die te dienen worden verbouwd? Of alleen zaken als vervangen goten, hout etc. buiten?

Is het overigens verplicht een bedrag hieraan te hangen? Of is alleen de vermelding al voldoende?

In afwachting van een antwoord, alvast bedankt.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Bouwtechnische keuring

Bericht door rambagts »

Met de vraagprijs van de woning zal wel rekening gehouden zijn met zaken als :
- achterstallig onderhoud;
- vervanging keuken, badkamer en sanitair.
- overige zichtbare gebreken.

Een bouwkundige keuring is is met name bedoeld om vervelende en dure verrassingen te voorkomen. Denk aan zaken als houtrot, asbest, fundering, elektra, riolering, hemelwaterafvoer. Als het een oudere woning is met veel gebreken kun je maar beter aankoopbegeleiding nemen (aankoopmakelaar) + bouwkundige inspectie.

Stel dat de waarde van je te kopen huis (zonder gebreken en voorzien van een goede keuken en goed sanitair 200.000 is en de vraagprijs is vanwege deze tekortkomingen 175.000 (koopprijs dan ca 165.000) dan heb je grote pech als de verbouwingskosten meer dan ca 35.000 bedragen. In z'n geval zou je een voorbehoud kunnen maken voor een bedrag van groter dan 35.000.
Plaats reactie