Verkoop huis

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Superman
Berichten: 14
Lid geworden op: do 01 dec, 2011 2:05 am

Verkoop huis

Bericht door Superman »

Hallo,

Even een vraagje....

Ik heb een hypotheek van Ôé¼158.000. Stel dat ik mijn huis voor Ôé¼125.000 verkoop dan blijft er dus een schuld over van:

Ôé¼158.000 - Ôé¼125.000 = Ôé¼33.000

Zijn er nog kosten waar ik rekening mee moet houden bijvoorbeeld kosten makelaar, notaris? En hoe hoog zijn die kosten ongeveer?

Gr. Superman
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Verkoop huis

Bericht door rambagts »

Makelaar zal iets van 1,75% + BTW rekenen dus ruim 2000 (tenzij je haast hebt en de makelaar verzoekt extra inspanningen te leveren zoals extra advertentiekosten). Notaris: Paar honderd euro. Hou maar rekening met totale kosten van ca 2.500 tot 3000. Bel een paar makelaars op voor een prijsopgave. Misschien valt het wat mee.
Bedenk wel dat je toestemming nodig hebt van je geldverstrekker om huis onder hypotheek te mogen verkopen anders loop je nog het risico dat je niet kunt leveren en de kopers dan 10% boete moet betalen. Heb je NHG? Zo ja dan kan NHG soelaas bieden als je je woning gedwongen moet verkopen.
Jol 3748
Berichten: 1
Lid geworden op: za 10 aug, 2013 12:36 am

Re: Verkoop huis

Bericht door Jol 3748 »

Ik moet mijn appartement ook waarschijnlijk met een restschuld van ongeveer 20 000 euro verkopen.

nu willen wij verhuizen vanwege ons kind. hoe zit het met huren en een persoonlijke lening af betalen?

zou dat verstandig zijn?

ik kan langer blijven wachten maar ik denk niet dat ik ooit me geld hier nog uit krijg. dus waarom dan niet zo snel mogelijk proberen te verkopen
wij tijdelijk even huren en dan later wel weer kopen zodra we alles hebben afbetaald.

iemand anders nog ideeën?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Verkoop huis

Bericht door rambagts »

Wat je onder meer moet overwegen:
Moet je verkopen (zijn er betalingsachterstanden?) of wil je verkopen?
de hoogte van de huur van de (grotere?) woning;
eventuele wachttijd voor z'n huurwoning;
Verkoopkosten (makelaar);
Mogelijke dubbele woonlasten als je de huurwoning moet betrekken terwijl je eigen woning nog niet is verkocht;
Kun je wat extra aflossen om je restschuld te verlagen en om tzt gemakkelijker te kunnen verhuizen?
Plaats reactie