Koper claimt gebrek via zijn aankoopmakelaar

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Duutser
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 dec, 2011 11:19 pm

Koper claimt gebrek via zijn aankoopmakelaar

Bericht door Duutser »

Wij hebben ons huis verkocht in juli 2011. Juni 2011 hebben kopers na bezichtiging woning middels sleutelverklaring de sleutel gekregen.
Nu komt hun makelaar met een in gebrekestelling vanwege het feit dat de cv in de woonkamer was afgekoppeld.
De kamer kon worden verwarmd door de cv in de open aansluitende keuken en de houtkachel in de woonkamer.
Dit is gemeld aan koper.Ook dat het door 2 buizen van ong 1 meter weer aan te sluiten was.
Koper heeft een bouwtechnische keuring laten doen.
Zijn aankoopmakelaar heeft meerdere malen de woning bezichtigd.
Maar nu heeft koper de radiator in de keuken verwijderd en kan de convector in de woonkamer daar niet meer op aangesloten worden.
Nu claimt hij via zijn makelaar 8000 euro voor het verwijderen en leggen van nieuw plavuizen a70 euro de m2 in de woning, het leggen van de verwarmingsbuizen via het plafond, het herstellen van plafond en stucwerkzaamheden, een nieuwe convector enz enz.
Wij zijn verbijsterd. Hoe te handelen????
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Koper claimt gebrek via zijn aankoopmakelaar

Bericht door Jean henri »

lastige situatie.

U schrijft dat de (kandidaat) kopers op de hoogte waren van het feit dat de radiator niet was aangesloten. Staat dit op papier dan lijkt me dat u sterk staat.

Staat dit niet op papier dan is het uw woord tegen het hunne.

Er is eind jaren 90 een uitspraak geweest over een soortgelijke situatie (iemand had op zolder een wasfontijntje (compleet met kraan ed) opgehangen, maar deze was niet aangesloten. Door het op te hangen was de indruk gewekt dat... en de rechter heeft daarin besloten dat aansluiten achteraf voor rekening van de verkopers was).

Soortgelijk bedoel ik hier dat door de aanwezigheid van het goed de indruk was gewekt dat het ook functioneerde.

Ik kan je alleen adviseren je van juridische bijstand te voorzien, zo'n verhaal kan alle kanten op gaan.
Duutser
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 dec, 2011 11:19 pm

Re: Koper claimt gebrek via zijn aankoopmakelaar

Bericht door Duutser »

Nee het is inderdaad hun woord tegen de onze.
Maar het gaat hun niet om het aansluiten want dat kan niet meer aangezien zij de andere radiator hebben verwijderd. Ze willen nu een complete nieuwe vloer in de kamer plus de buizen bovenlangs door het plafond laten lopen.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Koper claimt gebrek via zijn aankoopmakelaar

Bericht door rambagts »

Is er geen kruipruimte onder de vloer in de woonkamer waar de leidingen gelegd kunnen worden?
Zo niet , dan zou ik proberen de zaak te schikken. Koper wil een oude ?? vloer vervangen door een nieuwe op jouw kosten en houdt hierbij geen rekening voor aftrek nieuw voor oud.
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Koper claimt gebrek via zijn aankoopmakelaar

Bericht door HJV »

Koper wil een oude ?? vloer vervangen door een nieuwe op jouw kosten en houdt hierbij geen rekening voor aftrek nieuw voor
oud.
Ik denk dat de koper er een slaatje uit wil slaan, herstel was mogelijk door twee buizen van een meter gekoppeld aan een radiator in de keuken , welke door koper is weggehaald en daarmee zelf een situatie heeft veroorzaakt.
Is het niet zo dat er een verborgen gebrek moet zijn en niet een zelf gemaakte.

Mocht ik het mis hebben dan hoor ik dit graag
Duutser
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 dec, 2011 11:19 pm

Re: Koper claimt gebrek via zijn aankoopmakelaar

Bericht door Duutser »

Wij hebben inderdaad het gevoel dat koper hier een slaatje uit wil slaan.
Oude situatie:De buizen liepen ongeveer een meter langs de muur en dan met een boogje over de vloer de convectorput in. Herstellen kost hooguit 50 euro maar koper stuurt offerte van 7900 euro omdat hij de buizen 40 cm in de vloer wil laten lopen en daarvoor de hele vloer a32m2 wil laten vervangen plus de buizen door het plafond laten lopen waarvoor hij het plafond wil vernieuwen.
Wat ik zo vreemd vind is dat zijn makelaar dit spelletje mee speelt.
Plaats reactie