Meerdere partijen, allemaal eindbod doen

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Dez
Berichten: 13
Lid geworden op: za 04 sep, 2010 9:36 am

Meerdere partijen, allemaal eindbod doen

Bericht door Dez »

Ik heb een leuke woning gezien en daar wil ik op gaan bieden.
Nu blijkt alleen dat ik niet de enige ben. Er zijn nog 4/5 gegadigden (volgens de verkopend makelaar). Hij heeft daarom besloten dat iedereen 1 eindbod mag doen. Hoogste bieder wint dus. Een mooie manier om de prijs op te drijven..

Wat zal ik nu eens gaan bieden?? Wat is jullie ervaring met deze procedure?
Gaat de woning in 9 van de 10 gevallen weg voor de vraagprijs of hoger? Of gebeurd het in deze situatie zelden dat er boven de vraagprijs wordt geboden?

Kunnen jullie mij enig houvast geven?

(ik weet het, bieden moet ik natuurlijk zelf doen, maar hoe meer info hoe beter!)
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Meerdere partijen, allemaal eindbod doen

Bericht door rambagts »

Hoe lang staat die woning al te koop?
een dag?
4/5 gegadigden in de vakantietijd?
jaren gelden werden er regelmatig huizen boven de vraagprijs verkocht maar die tijden zijn helaas (vanuit de verkoper bezien) voorbij.
Laat je niet gek maken.
Ik zou niets doen en afwachten tenzij je er slapeloze nachten van krijgt maar bedenk wel dat degene die het hoogste bod plaatst het huis altijd te duur koopt.
Stel je biedt X en makelaar deelt je mede dat huis is verkocht aan een ander voor X +5000 en over een maand staat huis nog steeds te koop. Wat doe je dan? advokaat nemen?
Dez
Berichten: 13
Lid geworden op: za 04 sep, 2010 9:36 am

Re: Meerdere partijen, allemaal eindbod doen

Bericht door Dez »

Het staat inderdaad 1 dag te koop. Meteen na het weekend waren er al 3 bezichtigingen.

Toen wij na de bezichtiging de deur uitliepen stonden de volgende al weer klaar. Daarom heb ik niet het idee dat het volledig bluf is. (misschien is 4/5 wel beetje overdreven..)
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Meerdere partijen, allemaal eindbod doen

Bericht door rambagts »

Moeilijk om je hierover te adviseren.
Je zou het bod kunnen doen dat je mogelijk al in gedachten had zonder de opdrijvende mededeling van de verkopend makelaar en dan maar afwachten en als het aan je neus voorbij gaat naar een ander huis kijken. Kijk vooral ook, voordat je biedt, bij www.kadaster.nl of er recentelijk identieke huizen zijn verkocht en tegen welke prijs en nogmaals: degene die het hoogste bod plaatst, betaalt dus te veel.
Je kunt de bal ook terug kaatsen en de makelaar vertellen dat je X biedt met de mededeling dat je je oog ook hebt laten vallen op een paar andere huizen en dat je moeilijk een keuze kunt maken en dat de beste prijs dus de doorslag geeft.
Dez
Berichten: 13
Lid geworden op: za 04 sep, 2010 9:36 am

Re: Meerdere partijen, allemaal eindbod doen

Bericht door Dez »

Uiteindelijk zelf geen bod gedaan, maar 3 anderen wel. Het huis is verkocht voor boven de vraagprijs. Ter info!
Plaats reactie