Aankoopmakelaar

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Rob4
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 mei, 2011 10:28 am

Aankoopmakelaar

Bericht door Rob4 »

Ik heb een vraag over het nu van een aankoopmakelaar. Mijn huidige woning eb ik et een aankoopmakelaar gekocht.Dit was mijn eerste woning en vond ik prettig. Toch vind ik achteraf dat ik er niet veel aan gehad heb. De woning had ik zelf gevonden, de prijs ook zelf bepaald en een telefoontje met de onderhandeling had me ook wel gelukt. Maar datwas in de goede tijd, het hele huis was binnen een week gekocht en de zaak beklonken. Nu zijn we een paar jaar verder. Wij hebben heel veel moeite een geschikt huis te vinden tegen een voor ons geschikte prijs. Wij hebben er 1 op het oog. Eigenlijk wat aan de dure kant, dus we kijkn ook nog even verder. Maar nu de vraag. Moeten we een aankoopmakelaar inschakelen. Wat kan zo'n makelaar nou meer doen voor je? Ik hoor hier vaak over prijsafspraken tussen de makelaars, of matsen bij het ene huis en het andere huis dan iets minder je best doen? De makelaar kent je uiterste bod, dat soort dingen.moeten we dit doen? Waarom nemen anderen een aankoopmakelaar. Bouwkundig hebben wij een aannemer in de familie, die kan het dus bouwtechnisch goed beoordelen. Is de aankoopmakelaar zijn kosten waard?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Aankoopmakelaar

Bericht door rambagts »

Een aankoopmakelaar is met name aan te raden in gevallen dat kopers geen ervaring hebben met onderhandelingen, contracten en dit soort zaken. Als u ervaring hebt is een aankoopmakelaar misschien niet nodig. Een goede aankoopmakelaar zal met goede argumenten wat meer van de prijs afkrijgen dan een leek. Er zijn aankoopmakelaars die werken op provisie basis (10% van de winst). Bijvoorbeeld: vraagprijs 200.000, koopprijs 180.000. U betaalt dan 10% = 2000 + BTW. is ca 2.400.
Als u zelf ook met onderhandelen op prijs van 180.000 was uitgekomen had u deze aankoopmakelaar kunnen vermijden. Maar stel dat u op 185.000 was uitgekomen dan had u met een aankoopmakelaar ca 2600 kunnen verdienen in dit voorbeeld. Vooraf is dit moeilijk in te schatten. Als u met een aankoopmakelaar komt aanzetten komt u mogelijk wat serieuzer over bij de tegenpartij hetgeen in uw voordeel kan zijn.
Rob4
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 mei, 2011 10:28 am

Re: Aankoopmakelaar

Bericht door Rob4 »

Bedankt voor de uitleg. Het is me wat duidelijker voor wat betreft de prijs.
Plaats reactie