Waar moet ik naar kijken?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Charlot K
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 29 mei, 2011 12:07 pm

Waar moet ik naar kijken?

Bericht door Charlot K »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat er iemand is die mij een goed advies kan geven.

Ik heb een woning op 't oog in Amsterdam die ik graag zou willen kopen. Ik heb deze week een afspraak voor een tweede bezichtiging, volgens de verkopend makelaar zijn er enkele andere geinteresseerden geweest. Het huis staat nog niet zo lang te koop, 3 weken. Het is een zeer populaire buurt. De woning is klein, 42 m2, maar heeft een grote mooie tuin (NW), een mooie keuken, mooie vloer en een goede badkamer/toilet. Er hoeft weinig aan gedaan te worden, eigenlijk niets.

De vraagprijs is 195.000. Ik heb bij kadaster opgevraagd en de woning is 3 jaar geleden voor 189.000 aan deze mensen verkocht, waarna ze er de nieuwe keuken in hebben geplaatst. In dezelfde straat is er ook 3 jaar geleden een (vergelijkbaar) apartement (1 hoog, dus geen tuin) verkocht voor 190.000, deze staat nu ook te koop, maar voor 179.500, een stuk lager dus. Ik heb de makelaar gevraagd waarom ze weggaan en zij vertelde mij dat ze kinderen willen. Het huis is daar te klein voor.

Wat ik mij dus afvraag is waarom je een huis koopt, een nieuwe keuken erin zet en dan slechts 3 jaar later al weggaat. Natuurlijk weet ik niet alle ins en outs maar ik vraag het mij af. Kan ik hier wat mee?

Ik ben zeker van plan om een bod te doen, maar twijfel heel erg aan het wel of niet inschakelen van een aankoopmakelaar. Ik zou van mijn eigen geld een aankoopmakelaar kunnen betalen, dan hoef ik die kosten niet mee te financieren en dat zou eventueel kunnen schelen in mijn maximale bod. Aan de andere kant zou een makelaar zich natuurlijk ook zelf kunnen terugverdienen. Ik kan zelf redelijk goed onderhandelen en ken veel mensen die geen specifiek goede ervaringen hebben met aankoopmakelaars (dus ook geen slechte, maar het hebben van een aankoopmakelaar had weinig toegevoegde waarde). Ik neig dus naar "geen aankoopmakelaar".

Heeft iemand ervaringen met het kopen van een woning zonder aankoopmakelaar?
Wat is een mooi openingsbod?

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen. Alvast bedankt!

Groet,
Charlot
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Waar moet ik naar kijken?

Bericht door rambagts »

Als een woning pas 3 weken te koop staat zullen verkopers nu nog niet snel zakken met de vraagprijs maar daar kom je natuurlijk pas achter als je je 1e (lager) bod hebt gedaan.
Vraagprijs van 179.500 voor apt. 1 hoog zonder tuin vergelijken met een apt (even groot??) van 195.000 met tuin is niet zo goed mogelijk maar verschil van ca 15.000 voor een tuin in A'dam lijkt me niet onredelijk. Ik zou, voor je een bod doet, eerst het andere apt. bezichtigen. Misschien vind je argumenten die je kunt gebruiken bij je onderhandelingen en je 1e openingsbod.

Als je het apt. perse wil hebben zul je wat meer moeten bieden. Een aankoopmakelaar kost wat extra maar als hij/zij er ca 1000 meer kan afkrijgen heb je de kosten als bijna terugverdient. Is het een oud apt? Zo ja, overweeg dan een bouwtechnische keuring of neem iemand mee die er verstand van heeft en die je kan helpen (als je geen aankoopmakelaar neemt). Vraag ook of er een VVE actief is en vraag naar de laatste verslagen.

Ga er maar vanuit dat verkopers en verkopend makelaar een vraagprijs hebben berekend en een marge hebben ingebouwd om wat te kunnen zakken.
Charlot K
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 29 mei, 2011 12:07 pm

Re: Waar moet ik naar kijken?

Bericht door Charlot K »

Bedankt voor je reactie.

Inderdaad is het moeilijk een apartement zonder tuin te vergelijken, maar kwa oppervlakte zijn ze gelijk en het verbaast mij dat de andere vraagprijs zo laag ligt in vergelijking met de aankoopprijs 3 jaar geleden, maar ook daar weet je natuurlijk de reden niet van.

Ik kan inderdaad nog verslagen opvragen van de VvE, ik had wel naar de vereniging gevraagd, die is verder goed, maar kan nog verslagn opvragen.

Het is een oud pand, maar wel onlangs (ik geloof in 2006) gerenoveerd, het zag er verder ook allemaal prima uit. maar ook hier kan een deskundige meer zien dan ik natuurlijk.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Waar moet ik naar kijken?

Bericht door rambagts »

Inderdaad is het moeilijk een apartement zonder tuin te vergelijken, maar kwa oppervlakte zijn ze gelijk en het verbaast mij dat de andere vraagprijs zo laag ligt in vergelijking met de aankoopprijs 3 jaar geleden, maar ook daar weet je natuurlijk de reden niet van.
Prijzen zijn m.n. gebaseerd op de technische staat van de woning, ligging , uitzicht voor, zij en achter. Zaken als nieuwe keuken, badkamer, toilet kunnen prijs aanzienlijk beinvloeden. Dit soort verschillen zie je pas goed als je alle te koop staande identieke panden bezichtigt. In drie jaar tijd kan er een hoop veranderen.
Plaats reactie