Klopt dit wel?!?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Yeyo
Berichten: 6
Lid geworden op: za 05 feb, 2011 4:46 pm

Klopt dit wel?!?

Bericht door Yeyo »

Waar wij steil van achterover geslagen zijn is de manier waarop de verkoop van ons appartement tot stand is gekomen.
Wij hebben contact gehad met de kopers van ons appartement op de jaarvergadering van de VVE en daar kwam de situatie ter sprake.
Wat blijkt? Zij zijn nooit bij het onderhandelingsproces betrokken geweest!!
Zij zijn alleen gebeld toen wij ons uiterste bod hebben gedaan en zijn daar mee akkoord gegaan, terwijl zij, en ik citeer hierbij ÔÇ£desnoods de vraagprijs zouden hebben betaald, want we wilden het echt graag kopenÔÇØ.
Ook hebben zij ons verteld wat hun uiterste hypotheek was en hier kan ik uit concluderen dat wij gewoon zijn voorgelogen met het verhaal ÔÇ£dat ze met hun financieel adviseur om te tafel moestenÔÇØ om te kijken of 153.000,- haalbaar zou zijn, want dit was makkelijk haalbaar voor de kopers!!!
Bij het retourneren van het koopcontract kregen wij meteen de verkocht stickers mee naar huis, want, ÔÇ£de verkopende makelaar is een vriendje van je, en het zit wel goed.ÔÇØ
Wie gaat ons nu vertellen dat hier geen sprake is van vriendjespolitiek of onderlinge prijsafspraken???

Je zult begrijpen dat wij hier een hele smerige smaak van in onze mond hebben.
Inmiddels hebben wij onze rechtsbijstandsverzekering hierover aangesproken alsmede de NVM, om uit te zoeken of dit een correcte manier van zaken doen is.
Wij mogen nu 2.000,- uit eigen zak betalen terwijl wij makkelijk 155.000,- hadden kunnen krijgen voor ons appartement en dus geen eigen geld hadden hoeven aan te spreken om het te kunnen verkopen als het proces eerlijk zou zijn verlopen.
Nu zijn wij hier de dupe van omdat de hele onderhandeling op leugens is gebaseerd.
Kunnen we hier iets mee???
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Klopt dit wel?!?

Bericht door Houston »

Heb je je klacht al bij de verkopende makelaar neergelegd en wat was de reaktie?
Yeyo
Berichten: 6
Lid geworden op: za 05 feb, 2011 4:46 pm

Re: Klopt dit wel?!?

Bericht door Yeyo »

Hoi Houston,

Ik heb de klacht bij mijn eigen makelaar neergelegd en daar wordt (natuurlijk) in alle toonaarden ontkend dat er rare dingen gebeurd zijn.
Het is een behoorlijke mailwisseling geweest, heb tot nu toe niets meer laten horen, maar ik plak hieronder de mailwisseling....
Het is echt hun woord tegen het onze. Van beneden naar boven lezen!!

Beste ,

Helaas kon ik je thuis niet bereiken (op 't huis nummer). Vandaar maar weer 'n emailbericht.
In reactie op het onderstaande wil ik je graag nogmaals benadrukken dat er niets onregelmatigs of onoirbaars heeft plaatsgevonden.
De aankopend makelaar heeft in overleg met de kopers geadviseerd om maximaal Ôé¼ 150.000,- ├á Ôé¼ 152.500,- te bieden. Uiteindelijk zijn zij akkoord gegaan met een bod van Ôé¼ 153.000,-. Dit is in goed overleg tussen ons en jullie gedaan en na hetgeen wij van de makelaar van de kopers heeft vernomen.

In een onderhandeling, welke eerlijk heeft plaatsgevonden, weet je nooit 100% zeker wat de onder- of bovengrens is van partijen (lees verkoper of koper). Op basis van ervaring, inschatting en vertrouwen wordt er geadviseerd c.q. overlegd met kopers/verkopers.

Eerlijkheidshalve vindt ik het nogal cru van de kopers door aan jullie te verkondigen dat zij wel meer zouden hebben willen betalen voor het appartement. Dit is mijns inziens nogal goedkoop naar jullie toe en zie ik 'n beetje als het spreekwoordelijke "zout in de wonden strooien".

Nogmaals, wij als Makelaars hebben immer jullie belang voor ogen gehad en getracht een zo'n hoog mogelijke prijs te realiseren als mogelijk met deze partij.

Ik hoop dat jullie iets meer begrip kunnen krijgen en toch blij zijn met het verkoopresultaat, welk resultaat beslist goed is te noemen gezien de huidige marktomstandigheden.

Mocht je toch nog vragen of opmerkingen hebben dan verzoek ik je vriendelijk om mij hierover even terug te bellen. Immers kan telefonisch contact verhelderend werken. Of ben je bij ons op kantoor van harte welkom.

Met vriendelijke groet,



Op maandag, 28 maart 2011 11:27 schreef Goedemorgen ,

Mijn mobiele telefoonnummer is niet meer in gebruik dus vandaar dat ik niet bereikbaar ben.
Mijn man zijn nummer is wel in gebruik, maar die is na 16:00 bereikbaar.

Wat jij stelt over onze begeleiding heb ik nooit gezegd, zij heeft ons prima geinformeerd over elke stap die zij ondernomen heeft en meegedacht over wat nu te doen.
Er is, en dat moet zij kunnen beamen, over ons uiterste bod gezegd, dat zij dit met hun financieel adviseur moesten bespreken om te kijken of dit haalbaar zou zijn.
Dit is gewoon onzin, dat kunnen onze kopers beamen. En dan mag ik niet over leugens praten?
Dan ben ik benieuwd hoe het wel genoemd mag worden!
Wij zouden misschien nog verder in prijs gezakt zijn als ze dit niet konden betalen!! Dan voel je je toch besodemieterd als je hoort dat het gewoon niet klopt wat er gezegd word? Het kost ons wel 2000,-.
Euro's welteverstaan, geen pepernoten.

Ons tegenbod van 155.000,- heeft hun nooit bereikt, als zij dit zouden hebben gehoord, hadden ze het gekocht!!! Ik mag aannemen dat bekend is dat een advies nooit bindend is.
En ja, je neemt een makelaar in de hand om het zo goedkoop mogelijk voor je aan te kopen, maar als dat op deze manier moet verlopen is dat voor ons een hele bittere pil.

Wat onze navraag bij rechtsbijstand en NVM betreft, dit is puur informatief voor ons om te weten of deze gang van zaken normaal is, volgens onze aankoopmakelaar namelijk niet en daarom hebben wij besloten om informatie in te winnen. Bij benadering zijn wij verder discreet gebleven en hebben wij geen namen genoemd, dat zou niet netjes geweest zijn.

Groet,






--------------------------------------------------------------------------------


Op vrijdag, 25 maart 2011 16:39 schreef









Goede middag,

Het is jammer te moeten vernemen dat jij c.q. jullie een andere gedachtengang hebben over de verkoop van jullie appartement dan ik/wij.
Ik heb e.e.a. nagevraagd, zowel bij de makelaar van de kopers als bij mijn collega.

Verkoopmakelaar heeft mij aangegeven dat hij zijn klanten heeft geadviseerd maximaal Ôé¼ 150.000,- ├á 152.500,- te laten betalen daar het appartement in zijn ogen, gezien de huidige marktomstandigheden niet meer waard is.
Mijn collega heeft mij ook te kennen gegeven dat zij ervan overtuigd is het maximale eruit te hebben gehaald voor jullie. Tevens blijkt ook uit alle emailcorrespondentie en aantekeningen dat er een reguliere onderhandeling heeft plaats gevonden (dit is aantoonbaar). Overigens is de kopende partij begonnen met een begin- c.q. openingsbod van Ôé¼ 145.000,- k.k.

Eerlijk gezegd had ik ook niet anders verwacht.verkoopmakelaar staat als een integere collega bekend en heb ik ook ons hoog staan.

Ik vind het dan ook niet netjes om het over list en bedrog, onderlinge afspraken, om de tuin leiden en andere vergelijkbare uitlatingen te hebben.

Het feit dat jullie de NVM hebben benaderd bevreemd mij des te meer, maar staat jullie vrij om te doen.

Gezien de ernst van jullie uitlatingen had het je/jullie gesierd om ons eerst telefonisch te benaderen voor een uitleg op hetgeen jullie kenschetsen alvorens direct contact op te nemen met derden (rechtsbijstandsverzekeraar, NVM).

Mochten jullie juridische vervolgstappen willen ondernemen dan wens ik jullie veel succes toe en kan ik je aangeven dit met vertrouwen tegemoet te zien daar hetgeen je stelt pertinent onjuist is.

Ik vertrouw erop je hiermee onze visie duidelijk te hebben gemaakt.

Met vriendelijke groet,












--------------------------------------------------------------------------------



Op vrijdag, 25 maart 2011 16:01 schreef

Beste ,

Het vergelijken van ons appartement met nummer 104 is inderdaad geen beste zet geweest, zeker niet omdat zelfs ik als leek op de woningmarkt zelf ook heb kunnen concluderen dat fotoÔÇÖs zeker niet alles zeggen over de staat van een appartement.

Toevallig ben ik vandaag wederom gebeld door de mensen die ons appartement hebben gekocht, en zij heeft mij wederom uitgelegd hoe de zaken zijn gegaan.
Dat is dat zij eenmalig zijn gebeld dat hun bod van 147.000 niet geaccepteerd is door ons en daarop hebben zij niets meer vernomen tot wij ons uiterste bod hebben neergelegd.
Wel hebben zij bij de makelaar aangegeven dat zij ons appartement heel graag wilden kopen, desnoods voor de vraagprijs!!!

Als er, zoals jij stelt, geen sprake is van een prijsafspraak of andere onderlinge afspraken, zijn jullie blijkbaar net zo goed om te tuin geleid als wij.
Of misschien is het gebruikelijk om middels list en bedrog het uiterste uit de kan te halen.
Aangezien het ons een aanzienlijk bedrag gaat kosten omdat iemand middels leugens een prijs probeert te bedingen, en erger nog, ermee weg komt, laten wij het hier zeer zeker niet bij zitten.
Zoals ik al zei, het is aan onze rechtsbijstandsverzekering en de NVM om dit uit te zoeken.
De kopers zijn uiteraard al lang blij dat ze deze prijs hebben betaald, maar ze hadden bij 155.000 ook zeker gehapt en dat feit stuit ons in zeer hoge mate tegen de borst.
Van hun kan ik dan ook niet verwachten dat zij hun makelaar hier over aanspreken, maar ze zijn wel bereid om dit ook tegenover onze jurist te bevestigen.
Tenslotte zijn wij nu de dupe van deze leugens, niet zij.

Je zult begrijpen dat wij na het verkijgen van deze informatie de integriteit (van welke makelaar dan ook) sterk in twijfel trekken.
Groet,


Sent: Friday, March 25, 2011 11:52 AM











Goede morgen,

Middels dit bericht wil ik even reageren op hetgeen je aan ons hebt gantwoord, naar aanleiding van mijn emailbericht d.d. 18 maart jl.
Hetgeen je in je bericht stelt is beslist niet zoals e.e.a. tijdens het onderhandelingsproces is gegaan. Ik ontken dan ook ten stelligste dat er sprake is van "vriendjespolitiek" zoals je stelt. Zijdelings heb ik e.e.a. opgevangen van/tijdens het onderhandelingsproces en blijkt ook tevens uit de correspondentie met de makelaar van de kopers dat er niets onregelmatigs danwel ongebruikelijks is gebeurd.
Het bevreemd mij dan ook ten zeerste dat de kopers hebben aangegeven dat zij niet betrokken zijn geweest in het onderhandelingsproces. Mocht dit toch niet het geval zijn geweest dan is het aan hen om hun makelaar daarop aan te spreken.
Wij als Makelaars hebben beslist integer gehandeld en beslist geen vuil spelletje gespeeld ten koste van jullie als klant.

Voor wat betreft de vergelijking met het appartement nr. 104 kan ik alleen maar zeggen dat ik op basis van de foto's, welke ik uit het makelaarssysteem heb verkregen, van mening was dat dit toch 'n redelijk net appartement betrof. Nu blijkt dat dit niet geheel het geval was kan ik alleen maar zeggen dat dit dan blijkbaar niet echt een goed referentiepand was.
Wel durf ik te stellen dat jullie, in de huidige markt, beslist een goede verkoopopbrengst c.q. verkoopprijs hebben gehad. Ik sta hier dan ook volledig achter.

En voor wat betreft het meegeven van de verkochtstickers kan ik alleen maar aangeven dat wij deze hebben meegegeven op basis van het feit dat wij af zijn gegaan op hetgeen de collega makelaar heeft aangegeven. Namelijk dat de kopers financieel waren doorgelicht en alles er positief uitzag. Aangezien ik/wij de collega beslist als goed en betrouwbaar en betrokken bekend is zie ik hier dan ook geenszins iets negatiefs in naar jullie toe.

Voor de goede orde: wij als Makelaar trachten immer in het belang van de klant te handelen en doen dit naar eer en geweten volgens de NVM regelgeving. Hier sta ik persoonlijk voor 100% voor in.

Ik vertrouw erop dat dit jullie een ander inzicht geeft op hoe e.e.a. is gegaan.

Mochten jullie nog vragen hebben dan verneem ik dat graag van jullie.

Met vriendelijke groet,












--------------------------------------------------------------------------------



Op vrijdag, 25 maart 2011 10:06 schreef

Hallo ,

Wellicht dat de score op de open dag de totale score heeft gedrukt, verder hebben wij jullie als makelaar gemiddeld beoordeeld volgens mij.
Wat het appartement op nummer 104 betreft, daar kan ik kort over zijn, hier woonde namelijk familie van ons.
De keuken is verrot, de oven, afzuigkap en vaatwasser zijn verrot en werken niet naar behoren, de pleister valt van de muren, de vloeren zijn kapot, het toilet is na vervanging van de standleiding niet opnieuw betegeld, best wel wat werk te verrichten dus.
Buiten dit feit, moesten zij van de bank hun huis verkopen om in aanmerking te komen voor schuldsanering.
Dat is dus de reden waarom dit appartement zo goedkoop is verkocht, een slecht voorbeeld om ons appartement mee te vergelijken dus.

Waar wij echter steil van achterover geslagen zijn is de manier waarop de verkoop van ons appartement tot stand is gekomen.
Wij hebben contact gehad met de kopers van ons appartement op de jaarvergadering van de VVE en daar kwam de situatie ter sprake.
Wat blijkt? Zij zijn nooit bij het onderhandelingsproces betrokken geweest!!
Zij zijn alleen gebeld toen wij ons uiterste bod hebben gedaan en zijn daar mee akkoord gegaan, terwijl zij, en ik citeer hierbij ÔÇ£desnoods de vraagprijs zouden hebben betaald, want we wilden het echt graag kopenÔÇØ.
Ook hebben zij ons verteld wat hun uiterste hypotheek was en hier kan ik uit concluderen dat wij gewoon zijn voorgelogen met het verhaal ÔÇ£dat ze met hun financieel adviseur om te tafel moestenÔÇØ om te kijken of 153.000,- haalbaar zou zijn, want dit was makkelijk haalbaar voor de kopers!!!
Bij het retourneren van het koopcontract kregen wij meteen de verkocht stickers mee naar huis, want, ÔÇ£de verkopende makelaar is een vriendje van je, en het zit wel goed.ÔÇØ
Wie gaat ons nu vertellen dat hier geen sprake is van vriendjespolitiek of onderlinge prijsafspraken???

Je zult begrijpen dat wij hier een hele smerige smaak van in onze mond hebben.
Inmiddels hebben wij onze rechtsbijstandsverzekering hierover aangesproken alsmede de NVM, om uit te zoeken of dit een correcte manier van zaken doen is.
Wij mogen nu 2.000,- uit eigen zak betalen terwijl wij makkelijk 155.000,- hadden kunnen krijgen voor ons appartement en dus geen eigen geld hadden hoeven aan te spreken om het te kunnen verkopen als het proces eerlijk zou zijn verlopen.
Nu zijn wij hier de dupe van omdat de hele onderhandeling op leugens is gebaseerd.

Mocht hier iets zinnigs op te melden zijn dan horen wij het graag.
Groet,







Sent: Friday, March 18, 2011 10:11 AM










Goede morgen ,

Middels dit emailbericht wil ik graag even reageren op jullie antwoorden naar aanleiding van een door ERA verstuurde servicetoets. Tot mijn verbazing geven jullie ons een gemiddeld cijfer 5,5 hetgeen mij nogal bevreemd. Zeker gezien het feit dat jullie appartement, gezien de huidige marktsituatie voor een zeer goede prijs in ca. 2┬¢ maand tijd is verkocht. Ter info: recentelijk is bijvoorbeeld appartement 104 (met moderne keuken) voor slechts Ôé¼ 136.000,- k.k. verkocht.

Nu blijkt dat jullie voornamelijk slecht te spreken waren over de Open Huizen Route (van 11 december jl.) en het Marketing Plan.
Dat jullie teleurgesteld waren over de OHR kan ik begrijpen, echter hebben wij als kantoor er al het mogelijke aan gedaan om het toch succesvol te laten zijn. Echter is gebleken dat de periode waarin deze OHR ('t was nml. de eerste keer dat wij deze in de feestmaand december) organiseerden, deze periode ongeschikt is. Dit desondanks al onze inspanningen (aanpassingen websites, verspreiding omwonendenmailing, aanpassen kantooretalage en plaatsen advertentie).

Tevens hebben wij gebruik gemaakt van de extra mogelijkheden die wij als makelaar hebben om jullie woning breder in de markt te zetten dan regulier mogelijk is. Zie 't bereikte verkoopresultaat.

Daarom zou ik het op prijs stellen als jullie aan willen geven wat jullie ertoe heeft gebracht om de waardering te geven die jullie hebben gegeven. Of dient de waardering toch hoger te zijn?

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
Eric Suiker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 03 apr, 2011 10:18 am
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Klopt dit wel?!?

Bericht door Eric Suiker »

Wat een vervelende situatie heb je daar.

Als ik het verhaal goed begrijp, heeft de aankopend makelaar (dus niet jullie makelaar), geen overleg gehad met zijn opdrachtgevers, de kopers van jullie appartement.
Dat zou een hele kwalijke zaak zijn omdat je als makelaar slechts bemiddelt tussen partijen en nooit zelfstandig kunt beslissen voor je cliënt. Tenzij je over een volmacht beschikt, maar dat is bijna nooit het geval. De klant heeft altijd het laatste woord.

Uit jouw eigen woorden blijkt echter dat jullie eigen makelaar wel goed met jullie heeft gecommuniceerd en jullie van iedere stap op de hoogte heeft gehouden. Hij / zij kan natuurlijk niet weten dat de aankoopmakelaar niet met zijn opdrachtgever heeft gesproken. En je mag er ook vanuit gaan dat een respectabel collega precies weet hoe hij het spel moet spelen. Dus voor jullie makelaar was er geen reden om aan de correctheid van het onderhandelingsproces te twijfelen.

Dat achteraf blijkt dat het (misschien) toch niet helemaal is gegaan zoals het behoort, kun je niet aan jullie makelaar verwijten. Die heeft jullie belangen naar eer en geweten behartigd. En, strikt zakelijk gezien, heeft de aankoopmakelaar ook de belangen van zijn cliënten goed behartigd want hij heeft voor een zo laag mogelijke prijs aangekocht.
Dat jullie daar, na het verhaal van de kopers, moeite mee hebben kan ik me voorstellen. Maar nogmaals, denk ik niet dat je dat aan jullie makelaar kunt verwijten. Zoals ik al zei, ben je als verkoper de uiteindelijke beslisser.

Overigens weet ik uit ervaring dat mensen achteraf vaak dingen zeggen die ze in de praktijk nooit zouden waarmaken. Alleen maar om te laten zien hoe goed ze wel zijn. De kopers roepen nu wel dat ze meer zouden hebben betaald, maar dat soort verhalen moet je altijd met een korreltje zout nemen.
En zelfs als ze het wel zouden hebben gedaan, wie zegt dat ze het dan konden financieren of dat het voor de goede waarde zou worden getaxeerd?

Heb je toch nog wat verdiend aan de verkoop of hebben jullie verlies geleden?
Yeyo
Berichten: 6
Lid geworden op: za 05 feb, 2011 4:46 pm

Re: Klopt dit wel?!?

Bericht door Yeyo »

Hallo Erik,

Bedankt voor je reactie!
We kunnen er waarschijnlijk ook niets mee, maar we voelen ons gewoon bedonderd door de manier waarop dit is gegaan.

Er is op een gegeven moment gezegd dat zij om de tafel moesten met hun financieel adviseur om te kijken of ze 153 wel zouden kunnen betalen, daarop heb ik gezegd dat we in het UITERSTE geval 152.500,- zouden neerleggen, wij wilden uiteraard ook graag verkopen.
En nu blijkt dat ze helemaal nooit hebben hoeven overleggen, dat is toch misselijk?!

Van het weekend heb ik de kopers gezien en zij hebben mij het taxatierapport laten zien en ons appartement is ook voor 155.000 getaxeerd. Nog zuurder!

Helaas maken wij geen winst op dit appartement, onze hypotheek was 155.000,- en hebben 153.000,- gevangen, hetgeen we gaan betalen van de levensverzekering die uitkeert.
Dus helaas....

Ik zal in ieder geval niemand adviseren om met deze makelaars in zee te gaan, dat is een ding wat zeker is.
Eric Suiker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 03 apr, 2011 10:18 am
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Klopt dit wel?!?

Bericht door Eric Suiker »

Wel jammer dat het zo gelopen is. En zeker geen reclame voor de betreffende makelaar, terwijl je juist mag verwachten dat die voor jou het onderste uit de kan haalt.
Succes en sterkte met de verhuizing.
Plaats reactie