In onderhandeling, hoe nu verder?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Silliegirl
Berichten: 13
Lid geworden op: di 15 mar, 2011 9:31 pm

In onderhandeling, hoe nu verder?

Bericht door Silliegirl »

Beste allemaal,

Inmiddels zijn mijn vriend en ik in onderhandeling over ons koophuis. Het huis staat te koop voor 190.000 euro. Het is een mooi huis en het is volledig opgeknapt, zodat het eigenlijk instapklaar is en er, behalve een verfje aan de muur, weinig aan moet gebeuren. Het enige grote minpunt is dat de CV ketel verouderd is en vervangen zal moeten worden.

Na wat onderzoek is gebleken dat er in 2010 in hetzelfde rijtje een woning is verkocht voor 165.000 euro. Dat betreft een tussenwoning, datgene waar wij voor gaan is een hoekwoning. De huidige eigenaar heeft in 2006 het huis zelf gekocht voor 172.000, maar heeft er flink in verbouwd (nieuwe badkamer, toilet, geschilderd en de tuin laten doen).

Ons inziens is de vraagprijs van 190 niet reeel, en we zijn dan ook een stuk lager ingestapt met bieden. Inmiddels heb ik het idee dat we redelijk tot elkaar gekomen zijn, maar we lopen vast op een paar duizend euro.

Nu mailde de makelaar dat we moeten opschieten met een nieuw bod, omdat er morgen weer een bezichtiging gepland staat. Ik krijg hier een beetje de kriebels van; we willen het huis graag hebben, maar niet dusdanig dat we er grof te veel voor betalen en zelf verlies draaien op het moment dat we het zelf zouden willen verkopen (dat is niet de planning, maar je weet maar nooit). Inmiddels zitten we 176.000 met ons bod en de verkoper rond de 183.000 met zijn bod. Wat is nu verstandig? Ons bod ophogen, of het even afwachten ?
Silliegirl
Berichten: 13
Lid geworden op: di 15 mar, 2011 9:31 pm

Re: In onderhandeling, hoe nu verder?

Bericht door Silliegirl »

Nou, de makelaar geeft ons zojuist het bericht door dat de koper is gezakt tot 180 en nu zitten we dus nog maar 4000 euro uit elkaar. Het kromme is nu dat de makelaar "de deal wel rond krijgt als we 178 bieden". Eehm... En nu?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: In onderhandeling, hoe nu verder?

Bericht door rambagts »

Ik zou nog even vasthouden aan de 176.000. mocht het misgaan kun je nog altijd omhoog. Maar als je er slapeloze nachten van krijg zou ik maar direct 178.000 bieden.
2000 meer kost je bij 25 jarige hypotheek 80 per jaar aan aflossing + ca 60 netto per jr aan rente = ca 12 euro per maand.
gizmofonzie
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 apr, 2011 9:10 am

Re: In onderhandeling, hoe nu verder?

Bericht door gizmofonzie »

Ik zou voorstellen het verschil te delen en dus op die 178 uit te komen. Verkoper heeft best een hoop aangedaan, dus 178 is een nette prijs denk ik zo.
Plaats reactie