makelaar weg met 5000 euro

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Carlo
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 14 mar, 2011 8:41 pm

makelaar weg met 5000 euro

Bericht door Carlo »

Beste forumleden,

Enkele maanden geleden kocht ik een huis bij een makelaar. (edit: Tukker, moderator)
We tekenden 'n verkoopcompromis waarin stond dat de verkoper in schuldbemiddeling zat, en betaalden een voorschot van 15.000 Euro aan de makelaar.
Dit alles stond mooi vermeld in de verkoopcompromis en het voorschot zou overgemaakt worden naar de notaris vlak voor de akte bij de notaris zou plaatsvinden, met aftrek van de commisie voor de makelaar.

Een paar dagen voor de akte werd ik gebeld door de notaris die me vertelde dat hij 5000 euro tekort kwam om de verkoop door te laten gaan.

Het volgende was er aan de hand: De bank van de verkoper had na het tekenen van de verkoopcompromis een soort beslag gelegd op het huis wat betekende dat de volledige koopsom naar de bank moest gaan.

De makelaar had van de 15.000 euro voorschot maar 10.000 doorgestort naar de notaris en de rest, 5000 euro, gehouden voor haar aandeel in de verkoop. (commisie)

Zodoende kon de verkoop niet doorgaan, en kon ik niet anders dan 5000 euro bijleggen om de verkoop toch door te laten gaan.

Nu is mijn vraag, in hoeverre staat de makelaar in zijn recht? Ik heb toch geen afspraken gemaakt met haar wat betreft haar commisie...

Wat zijn mijn rechten hierin en wat kan ik het beste doen om mijn 5000 euro terug te krijgen?

Bij voorbaat mijn dank aan ieder die mij kan helpen,

Mvg