vraag ivm lening en afbetaling

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Jenn
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 02 mar, 2011 11:11 pm

vraag ivm lening en afbetaling

Bericht door Jenn »

Hallo

Wij zijn 2 Belgen die van plan zijn om een huis te kopen in Nederland. Aangezien het de eerste keer is dat wij iets kopen en het dan nog in het buitenland is, vind ik alle termen nogal moeilijk, omdat het in België soms anders is.

We hebben een huis op het oog, hebben een bod gedaan, en dat is aanvaard. Binnenkort wordt de koopovereenkomst getekend. We hebben ook al afspraken bij verschillende banken in Nederland en normaal gezien zou een lening geen probleem mogen zijn, heeft 1 bank ons al gezegd. Maar we zijn nog aan het vergelijken. Mijn vraag is nu, als wij in de koopakte de datum vastleggen van de 'levering' en die ligt nog een 6 maanden ver, vanaf wanneer beginnen wij dan de lening af te betalen?
Kunnen wij binnen deze maand 'de offerte voor de lening' (of hoe dit genoemd wordt) definitief ondertekenen en dan pas over 6 maanden de hypotheekakte laten passeren en dan pas beginnen afbetalen? Want wij huren op dit moment nog, en anders zitten we met dubbele kosten...

Hopelijk zijn dit geen onnozele vragen en kan er mij iemand helpen.
Groetjes, Jenn
andos
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 01 sep, 2010 5:24 pm
Locatie: Omgeving van Emmen

Re: vraag ivm lening en afbetaling

Bericht door andos »

Vanaf het moment dat bij de notaris de akte van levering en de hypotheekakte passeert begin je met betalen. In dit geval zal dat over zes maanden zijn, dus. Let wel op, dat als je een offerte tekent, dat die geldig is tot en met dat moment van passeren (of langer). Offertes hebben soms een korte geldigheid van bijvoorbeeld 3 maand vanaf het moment van tekenen, waarna je moet betalen als de hypotheek later passeert.
Jenn
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 02 mar, 2011 11:11 pm

Re: vraag ivm lening en afbetaling

Bericht door Jenn »

Ok, heel erg bedankt, vandaag koopovereenkomst getekend en nu nog een maand de tijd om de financiering in orde te krijgen. Ik dacht wel dat het zoiets zou zijn. Merci voor het snelle antwoord!

Groetjes, Jenn
Plaats reactie