Makelaarsland?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Kristof
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 19 jan, 2011 12:58 pm

Makelaarsland?

Bericht door Kristof »

Heeft iemand positieve of negatieve ervaringen met Makelaarsland bij aankoop of verkoop? Hun vaste prijs is Ôé¼ 995 maar welke echte nadelen heb je voornamelijk ten opzichte van een normale makelaar? Mijn vriendin en ik willen 2 woningen verkopen en 1 nieuwe aankopen, oftewel 3 transacties, en willen natuurlijk goed en goedkoop...
MarLinn
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 28 jan, 2011 4:02 pm

Re: Makelaarsland?

Bericht door MarLinn »

Hoi Kristof,
Ik zal maar gelijk eerlijk zeggen; ik werk voor Makelaarsland en ik heb in het verleden ook altijd voor een 'normale' makelaar gewerkt. Ik zal je een zo een eerlijk mogelijk advies proberen te geven.
Makelaarsland is een makelaar waarbij de verkoper zelf actief is bij de verkoop van zijn woning. Allereerst moet je daar natuurlijk open voor staan. Bij Makelaarsland maak je zelf de foto's, zelf de tekst en verzorg je de rondleidingen. Als je het maken van foto's moeilijk vind zou je ook eventueel kunnen kiezen voor ├®├®n van de extra diensten zoals een fotograaf. De kosten hiervan zijn Ôé¼ 125. Wat betreft de aanbiedingstekst; hiervan staan genoeg voorbeelden van op Funda! Je eigen makelaar controleert de tekst altijd voordat deze op Funda geplaatst wordt. De rest regelt Makelaarsland (dus een taxatie door een lokale taxateur, onderhandelingen, opstellen koopovereenkomst etc etc.)
Makelaarsland is ervan overtuigd dat jij als verkoper de rondleidingen beter kan doen dan een makelaar, jij kent tenslotte je eigen woning beter dan de makelaar. Wat ik misschien nog wel het belangrijkste vind is dat je zelf ook heel flexibel bent. Mijn ervaringen in de normale makelaardij is dat veel mensen in de avonduren en in het weekend willen. Een makelaar gaat daar of niet in mee of is erg beperkt in deze uren (logisch want ook zij hebben een priveleven). Alleen in deze woningmarkt is het belangrijk dat je snel schakeld omdat een kandidaat koper snel zijn interesse kwijt kan zijn en met een andere woning verder gaat. Daarbij is het belangrijk dat je de tijd neemt voor je kopers in plaats van een snelle rondleiding binnen 20 minuten. Als je denkt dat je niet in staat zou zijn om, met tips van Makelaarsland, een prettige bezichtiging voor een kandidaat koper kan organiseren of omdat jij of je vriendin gewoon geen tijd hebben, zou ik voor een normale makelaar gaan. Jammer is dat je daar wel behoorlijk voor betaald. De reden dat er zo veel prijsverschil tussen Makelaarsland en een normale makelaar zit is dat een normale makelaar geen idee heeft hoeveel bezichtigingen hij voor je moet doen. Daarom rekent hij altijd meer zodat hij wel uitkomt als hij bijvoorbeeld wel 30 keer bij je langs moet komen.
Mijn conclusie is dat als je zelf denkt bovenstaande onderdelen goed te kunnen regelen kan je het beste voor Makelaarsland kiezen en anders voor een normale makelaar.
Laatste advies... maak de keus voor de makelaar waar jij je het prettigst bij voelt! Of dat nou Makelaarsland is of een normale makelaar, hij gaat tenslotte (eventueel samen met jou) je grootste bezit verkopen! Ik wens je heel veel succes en als je nog vragen hebt hoor ik dat graag. Marjolijn (makelaar en taxateur)
Kristof
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 19 jan, 2011 12:58 pm

Re: Makelaarsland?

Bericht door Kristof »

Dank voor je uitgebreide reactie Marjolijn. We laten ons uiteraard eerst vrijblijvend informeren door enkele normale makelaars en maken dan een keuze. Kun jij uit ervaring een schatting geven wat je aan courtage kwijt bent bij verkoop van een benedenwoning van ca. Ôé¼ 145.000 k.k. en een maisonette van ca. Ôé¼ 165.00 k.k. en de aankoop van een woning van Ôé¼ 265.000 v.o.n.?
MarLinn
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 28 jan, 2011 4:02 pm

Re: Makelaarsland?

Bericht door MarLinn »

Hoi Kristof,

Het is idd goed om je eerst te ori├½nteren door verschillende makelaars uit te nodigen. Wat betreft je vraag over de schatting aan courtage. Het is moeilijk om je daar concreet een schatting over te geven omdat de courtagetarieven vrij zijn gegeven en hier nogal eens wat verschillen in zijn. Ik rekende vroeger zelf 1,5% excl. 19% BTW over de koopsom. Dit zou in jouw geval uitkomen op circa Ôé¼ 2.600,- en 3.000 per woning, samen kom je dan op circa Ôé¼ 5.500. Bij Makelaarsland zou je uitkomen op Ôé¼ 1.990 voor de 2 woningen incl. BTW.

Gemiddeld liggen de courtages ook vaak rond de 1,5%. Let wel op dat als ze je een courtage geven dat dit INCLUSIEF btw is!

Een aankoopformule heeft Makelaarsland helaas (nog niet). Hier zijn wel al vele formules voor. Je hebt al een NVM Aankoopmakelaar voor een vast tarief van Ôé¼ 1.249,- inclusief btw en alle bijkomende kosten!

Ik wens je veel succes bij je afweging. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.
Gr. Marjolijn
MarLinn
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 28 jan, 2011 4:02 pm

Re: Makelaarsland?

Bericht door MarLinn »

Tukker schreef:Dan maar even een neutrale visie uit de provincie.

>Om nog even te reageren op de 'neutrale visie' van Tukker. Na 5 jaar te hebben gewekt bij een lokale makelaar weet ik dat zij veelal niet meer doen dan Makelaarsland.

Die kent de markt en zal je ook actief begeleiden.

>Elke woningopname wordt door een lokale makelaar/taxateur verzorgt die op de hoogte is van de plaatselijke markt.

Makelaarsland doet weinig tussen het op Funda plaatsen en je zelf een transactie hebt gesloten. Geen adviezen, helemaal niets.

>Bij Makelaarsland begint de verkoper, voor het in verkoop zetten van de woning, met een persoonlijke verkoopstrategie door zijn eigen makelaar. Deze makelaar gaat hem ook begeleiden tijdens het gehele verkoopproces en is voor vragen altijd bereikbaar. Funda is nog steeds het belangrijkste middel om je huis te verkopen. Uit onderzoek is gebleken dat 100% via Funda een huis zoekt.

En als er al eens verkocht is, dan kun je maar beter een eigen notaris inschakelen voor de koopovereenkomst, voordat de Makelaarslandnotaris een te tekenen overeenkomst aanlevert ben je al weer een paar weken verder. Weken, waarin de koper niet gebonden is en misschien wel een mooier huis heeft gevonden.

> Elke makelaar moet voor het opstellen van de koopovereenkomst de personalia van de koper en de notariskeuze van de koper ontvangen. Indien makelaarsland deze gegevens heeft wordt er binnen 24h een koopovereenkomst opgesteld EN is deze gecontroleerd door onze juridische afdeling.

Ook hier geldt: goedkoop = duurkoop.
> Leg dit eens uit, Makelaarsland verkoopt namelijk nog steeds sneller en tegen hogere prijzen dan een traditionele makelaars (cijfers NVM!)
huisjeboompjebeestje
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 28 jan, 2011 10:11 am

Re: Makelaarsland?

Bericht door huisjeboompjebeestje »

Tukker schreef:Dan maar even een neutrale visie uit de provincie.
In de goede tijden was Makelaarsland een optie, huizen verkochten zichzelf als het ware.
Maar in deze tijd zou ik voor een goed bekend staande en actieve makelaar uit de regio gaan. Die kent de markt en zal je ook actief begeleiden.
Makelaarsland doet weinig tussen het op Funda plaatsen en je zelf een transactie hebt gesloten. Geen adviezen, helemaal niets.
En als er al eens verkocht is, dan kun je maar beter een eigen notaris inschakelen voor de koopovereenkomst, voordat de Makelaarslandnotaris een te tekenen overeenkomst aanlevert ben je al weer een paar weken verder. Weken, waarin de koper niet gebonden is en misschien wel een mooier huis heeft gevonden.

Ook hier geldt: goedkoop = duurkoop.
Niet per definitie.
Niet alle makelaars zijn namelijk goede en actieve begeleiders.
Ik heb helaas ervaring met een makelaar, die weinig uitvoerde en met weinig adviezen kwam.

Ik ben niet pers├® een voorstander van Makelaarsland, hoor, ik denk dat die keuze heel persoonlijk is (hoeveel geld wil je kwijt zijn, kan en wil je het zelf allemaal regelen), maar bij makelaars is er ook nogal verschil in kwaliteit.
like1
Berichten: 1
Lid geworden op: do 10 feb, 2011 12:52 pm

Re: Makelaarsland?

Bericht door like1 »

Beste Kristof,
Ik heb ook geprobeerd mijn huis te verkopen via makelaars land. Wat enorme naadeel om op zon manier huis te verkopen, om te beginnen ongeacht het rusltaat ben je 1000 euro kwijt plus sturen ze een taxateur en dat kost nog extra ong. 300 euro. Dus als ze jou huis niet kunnen verkopen en je besluit naar platselijke makelaar over te gaan, niemand zal jou geld of gedeelte daarvan terugbetalen.
Platselijke makelaar in meeste gevalen berekent van 200 euro of ietc meer inschrijf geld, voor het taxeren van jou woning, fotos etc. Als ze jou huis niet kunnen verkopen ben je niet zo veel kwijt. Want echte makelaar, en dat bedoel ik geen makelaars land, pas kan ietc verdienen aan jou als ze jou huis hebben verkocht.
Ik zou wel uitzoeken natuurlijk welke makelaar het meest geschikt is om jou huis te verkopen. Ik zou kijken naar prijs etc.
Ik heb ook heel veel gezeur gehaad met makelaars land, eerst vonden ze fotos niet goed genoeg, daarna hebben ze behoorlijk ongeintereseerde taxateur naar mij gestuurd
die heeft verkeerd mijn woning beoordeelt, en verkeerd afgemeten. Nou in ieder gevaal hoop gezeur. In ieder gevaal wens ik jou snel jou huis te verkopen.
caatje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 07 feb, 2011 1:03 pm

Re: Makelaarsland?

Bericht door caatje »

Ik denk dat het heel persoonlijk is qua ervaringen met makelaars.
Wij hebben bijvoorbeeld 3 jaar geleden ons huis via een plaatselijke makelaar te koop aangeboden.
In de eerste maand 2 kijkers gehad, daarna een half jaar niets meer.
Van de makelaar hoorden wij ook niets, geen suggesties wat we eventueel zouden kunnen doen.
Nu weet ik wel, het was precies aan het begin van de crisis, dus niet echt een handige tijd.
Maar dan nog verwacht ik van een erkens makelaar dat hij met eventuele suggesties komt, prijsverlaging bijvoorbeeld of wat dan ook, maar niets van dit alles.
Nu gaan we dit jaar ons huis weer te koop aanbieden, maar willen het nu zonder makelaar doen, of zoiets als makelaars land of digi makelaar.
We proberen in ieder geval op Funda terrecht te komen, omdat het gros van de mensen daar begint met zoeken.

Maar echt advies voor de topic starter heb ik dus niet, maaga dit topic wel volgen .
Plaats reactie