Advies gevraagd over onderhandeling

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

miekems87
Berichten: 7
Lid geworden op: di 25 jan, 2011 1:03 pm

Advies gevraagd over onderhandeling

Bericht door miekems87 »

Goedemiddag,

ik ben nieuw op dit forum.
Mijn verhaal:
Ik wil graag op mezelf wonen en daarom ben ik op zoek gegaan naar appartementen.
Ik heb er 2 gevonden waar ik behoorlijk gek van ben. 1 heeft echter mijn sterke voorkeur. Vraagprijs Ôé¼125.000,-. De woning staat (volgens funda) 6+maanden te koop. Daarom heb ik een aankoopmakelaar ingeschakeld. Die is met mij mee geweest op vrijdag 14 januari. We hebben een nabespreking gehad en omdat hij nog e.e.a. wilde uitzoeken hadden we op maandag 17 januari een afspraak.
Die maandag kwamen we tot de conclusie dat dit wel een goed appartement is voor mij en hebben we een bod uitgebracht van Ôé¼110.000,- met een aantal voorwaardes. Ze belden dinsdag om 16:00 uur: Wat betreft de voorwaardes waren ze het direct eens. Ze deden een tegenvoorstel van Ôé¼122.500,-. Wij hebben weer een tegenvoorstel gedaan van Ôé¼113.500,-. Op donderdag kregen we een tegenvorostel van Ôé¼120.000,-. De verkopende makelaar had aangegeven dat er niet veel rek meer in zit. Op aanraden van mijn makelaar toch mar weer een tegenvoorstel van Ôé¼116.000,- gedaan.
Inmiddels is het dinsdag en we hebben nog steeds niets gehoord.

Ik heb mijn makelaar aangegeven dat ik nu toch wel een keer uitsluitsel wil hebben. Dit duurt in mijn ogen gewoon veel te lang.
Vandaag is de verkopend makelaar vrij...

Wat moet ik doen?
Druk zetten, of gewoon afwachten?
mister_y
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 11:24 pm

Re: Advies gevraagd over onderhandeling

Bericht door mister_y »

ik zou nog ff wachten maar als je het echt niet houdt dan zou ik morgen maar eens door je makelaar laten bellen met de vraag hoe men denkt over je voorstel, volgende keer een voorstel doen met de voorwaarde te aanvaarden binnen een bepaalde periode, of meteen 120000 bieden :wink: . Scheelt je weer wat nachtrust 8)

het zou zonde zijn als je favoriete appartement aan je neus voorbijgaat voor een paar euro extra hypotheek per maand

succes
miekems87
Berichten: 7
Lid geworden op: di 25 jan, 2011 1:03 pm

Re: Advies gevraagd over onderhandeling

Bericht door miekems87 »

Tja daarom twijfel ik dus ook.
Aan de ene kant wil ik gewoon dat het nu klaar is en aan de andere kant moet ik mijn makelaar toch vertrouwen?
Gistermiddag om 17:35 uur heeft mijn makelaar mij gebeld. Helaas kon ik niet opnemen omdat ik in vergadering zat... Om 18:00 uur heb ik gelijk teruggebeld, maar hij was niet meer bereikbaar (tja, buiten kantoor uren he).
Dus ik bel hem straks weer.
ben erg benieuwd wat hij te vertellen heeft.

in ieder geval bedankt voor je reactie.
Jambo
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 09 jan, 2011 6:33 pm

Re: Advies gevraagd over onderhandeling

Bericht door Jambo »

Het lijkt er op dat de verkopende partij jou nu precies in de positie hebben, waarin ze je willen hebben.
Niet happen! Dit is een veel voorkomende tactiek, ze willen jou gewoon laten zweten zodat je uiteindelijk toegeeft.
Bedenk goed dat het appartement al meer dan een half jaar te koop staat en dat ze redelijk vlot hebben gereageerd op je eerste bod.
Niet is zeker, maar de kans dat er nu ineens een andere kaper op de kust is, is op z'n minst gezegd gering te noemen.

Laat je niet kennen en wacht nog een paar dagen. Ze komen echt wel met een tegenbod.
huisjeboompjebeestje
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 28 jan, 2011 10:11 am

Re: Advies gevraagd over onderhandeling

Bericht door huisjeboompjebeestje »

Eens met Jambo.
Ik zag het laatst nog bij iemand die ook al in paniek was, want de verkopende partij liet drie dagen niets van zich horen. Diegene twijfelde al en dacht al na over een hoger bod. En toen bleek dat de verkopende partij akkoord ging.
Waarschijnlijk had de verkopende partij een hoger bedrag in hun hoofd, maar aangezien het huis al zes maanden te koop staat, slapen ze er nog een nachtje over. Grote kans dat het goed komt. En als ze het er nog niet mee eens zijn, ketst het echt niet meteen af op je laatste bod. Je kan altijd nog iets hoger bieden of misschien doen zij nu een tegenbod waar je wel akkoord mee wilt gaan.
Dus, haal diep adem en geen paniek.
miekems87
Berichten: 7
Lid geworden op: di 25 jan, 2011 1:03 pm

Re: Advies gevraagd over onderhandeling

Bericht door miekems87 »

Het wachten was niet voor niks:
ze zijn uiteindelijk akkoord gegaan met Ôé¼118.500,-

Even voor alle duidelijkheid: ik wilde het bod niet verhogen, ik wilde druk leggen aan hun kant zodat ze sneller zouden reageren.
Paniek viel wel mee, ik was gewoon gefrustreerd dat ze niet reageerden.

Maar jeej ik heb de woning dus!
Gelijk aan de slag met de financiering!
mister_y
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 11:24 pm

Re: Advies gevraagd over onderhandeling

Bericht door mister_y »

Gefeliciteerd ! veel geluk in je nieuwe huis
Plaats reactie