Huis 3 jaar oud, nieuwbouw, aankoop 186000, te koop voor 229

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Annaleah
Berichten: 3
Lid geworden op: di 18 jan, 2011 2:41 pm

Huis 3 jaar oud, nieuwbouw, aankoop 186000, te koop voor 229

Bericht door Annaleah »

We hebben een huis op het oog, of beter er een optie op via via, welke in de markt staat ( stille verkoop) voor 229duizend euro. Het huis is een dikke 3 jaar oud ( bijna 4) was toen nieuwbouw, dus zij hadden geen kosten koper, en is binnen minimaal ingericht/aangekleed. Er zit een leuke, doch simpele ikea keuken in, de badkamer is onaf ( wel badaansluiting, geen bad en afvoer) en er zitten woningbouw tegels in, een raam wat niet open kan en een simpele woningbouw wasbak. De wc is dan wel weer zwevend. Omdat de relatie kort nadat ze het huis gekocht hebben, stuk is gegaan, zie je dat er daarna niets meer aan het huis is gedaan. Ik vind het in die 3 jaar behoorlijk verwaarloosd, maar goed. De tuin ( het is een twee onder 1 kapper) is afgeraffeld, en moet eigenlijk over de kop want is totaal onlogisch snelsnel in mekaar gerausd. Er ligt beneden laminaat ( wat ik er meteen zou uitslopen, om er houten planken in de laten leggen) en boven in elk vertrek andere kleuren vloerbedekking. Er zijn drempels ( wie bedenkt die dingen??) en de zolder is nog volkomen leeg. Die is nog net zo casco als dat ze het huis dikke 3 jaar geleden kochten. Het perceel is 219 vierkante meter, incl tuin rondom, en het huis is ongeveer 150 vierkante meter, maar met een grote zolder met schuine muren, dus daar moet nog ALLES aan worden gedaan, er zitten niet eens ramen in. De buren en de rest van de buurt hebben er 2 of 3 kamers van laten maken incl dakkapel. Enfin het huis is leuk in potentie, meer dan leuk. Er moet wel veel aan worden gedaan, dat wel. Nu is mijn vraag, wat is er reeel om te bieden? Ik dacht dat tot 15 procent onder de vraagprijs nog kon. Nu is het huis nog geen 4 jaar oud en hebben zij het vrij op naam gekocht voor 186 duizend euro. En er is niet gek veel aan gedaan en zit ook zeker niet heel veel geld in, gezien de bouwmarkt en ikea keuzes. Ze vragen 229 duizend, veel te veel mijns inziens. Ik wilde 190 duizend bieden, dat is nog onder die 15 procent die ik eraf heb getrokken ( dan zou ik op 194.500 uitkomen nml) Maar gezien de staat en de leeftijd van het huis vind ik dat zelfs nog te veel.
Wat zeggen jullie? Wordt 190 duizend niet serieus genomen, of?? Oh ja en het huis staat al bijna een jaar te koop, is 1 persoon wezen kijken, maar dat kan ook komen omdat het in de stille/halfstille verkoop staat, ze heeft wel een bord in de tuin, dat dan weer wel. Het huis ligt in een nieuwbouwwijk in een dorp 10 km van Groningen. Het is een zgn forenzendorp. Dit jaar zijn er in diezelfde straat 2 huizen verkocht voor 2 ton en 220 duizend. Deze hadden een bijna dubbel zo groot perceel, ons huis heeft het kleinste perceel, en ze hadden een aangebouwde berging ( was bij de koop een optie en heeft ons huis niet en willen we wel bij bouwen ivm gebrek aan berging/schuurruimte) plus een dakkappel, kamer op de zolder, een prachtige keuken en badkamer en geweldige vloeren etc. Deze waren in veel betere staat. Perfect bijna, in vergelijking met het huis die ik op het oog heb. Het is geen zootje, maar allemaal wat simplistisch zeg maar...
mister_y
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 11:24 pm

Re: Huis 3 jaar oud, nieuwbouw, aankoop 186000, te koop voor

Bericht door mister_y »

Hallo Annaleah,

Zo te lezen bevalt het huis je wel, maar kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat je de prijs naar jezelf toepraat

je kunt ervan uit gaan dat de de verkopende partij de volgende kosten heeft gemaakt

186000 von
leges aansluitkosten etc 5000, oprit en tuin 5000, keuken 8000, diversen 2000, additionele en hypotecaire kosten 4000, kom je uit op totaal 210000, daar zullen ze graag op uit willen komen, is het eindbod daar te ver onder, met als gevolg een forse restschuld, dan kan ik me voorstellen dat ze niet akkoord gaan. De huidige onderhandelingsmarkt is geen -15% maar komt in de praktijk neer tussen -2 en -10%, uitzonderingen daargelaten (Amsterdam, zeer slechte wijken in verkooptechnisch slechte gebieden)

de opbrengsten willen zij graag rondom de 210000 zien, wil je het heel heel heel graag hebben dan zou ik daar ergens beginnen, denk je dat is me teveel dan is een bod van 200000 beter met de reële kans dat ze sowieso niet verder willen onderhandelen. Een bod ver onder de 2 ton lijkt mij een onhaalbare zaak maar je kunt het uitproberen met evt alle gevolgen van dien

succes
Plaats reactie