Makelaar geen tijd voor notaris en laatste inspectie

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

neht
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 8:40 am

Makelaar geen tijd voor notaris en laatste inspectie

Bericht door neht »

Hallo allemaal,

allereerst wil ik iedereen dit het mogelijk maakt om dit forum in de lucht te houden ontzettend bedanken! Dankzij informatie van dit forum hebben mijn vriendin en ik een kwalitatief goede hypotheek afgesloten, tegen minimale kosten. Bedankt hiervoor en hou dit initiatief a.u.b. in stand zodat beginnende huizenbezitters zich verder kunnen verdiepen in de pittige materie alvorens ze naar de adviseur stappen. Bedankt!

Nu verder met mijn probleem: we hebben vanwege onvoldoende ervaring op de huizenmarkt destijds gekozen om een aankoopmakelaar in te schakelen voor aankoopsupport (gaat mee vanaf 2e bezichtiging, onderhandeld en wikkelt alles af met verkopende partij en notaris alleen zonder zoekservice & bouwkundig rapport)). Ik heb daar spijt van als haren op mijn hoofd, maar dat is niet hetgeen ik het over wil hebben.

Het is namelijk zo dat onze aankoopmakelaar maar een gedeelte van de beloofde service kan verlenen omdat hij op de dag van passeren geen tijd heeft voor de begeleiding naar de notaris of de laatste inspectie. Hij heeft aangegeven meer prioriteit te geven aan andere klanten en de laatste inspectie en het passeren bij de notaris in ons geval niet zo belangrijk te vinden.

Mijn vraag is nu: in hoeverre kan hij aanspraak maken op het volledige bedrag wat er is afgesproken aangezien hij niet alle afspraken na komt, ondanks dat de datum al maanden bekend is? Hij heeft goed werk geleverd maar zal afwezig zijn bij in mijn ogen essentiele onderdelen van het hele aankoopproces. De enige die immers afwijkingen kan constateren t.o.v. de staat waarin het huis gekocht is (buiten ons eigen onervaren visie), is de aankoopmakelaar.

Omdat we in staat zijn de emoties buiten beschouwing te laten zijn we bereid om te makelaar een bepaald percentage van het afgesproken bedrag te betalen voor het geleverde werk. Wat zou hierbij een redelijk percentage zijn? Of kunnen we beter een andere aanpak kiezen? Graag hoor ik van jullie wat jullie hiervan vinden.


P.S. Uiteraard is de aankoopmakelaar reeds op de hoogte van ons ongenoegen en heeft het probleem bij ons neergelegd: "Kom maar met een voorstel".


Link weggehaald conform forumregels
Tukker, moderator
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Makelaar geen tijd voor notaris en laatste inspectie

Bericht door rambagts »

Biedt 50% en wacht dan even af. Omhoog kan altijd nog.
neht
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 8:40 am

Re: Makelaar geen tijd voor notaris en laatste inspectie

Bericht door neht »

Voor mensen die in de toekomst in eenzelfde soort situatie komen te zitten koppel ik nog even terug hoe het nu uiteindelijk is verlopen:

Om er zeker van te zijn dat de aankoopmakelaar niet teveel betaald kreeg (via de notaris) hebben we de notaris de nota van de makelaar uit de verrekening laten halen. Hiervan hebben we vervolgens de aankoopmakelaar op de hoogte gesteld waarna er vrij snel (2 dagen tijd) toch nog "lucht" gevonden kon worden in de agenda van de makelaar.

Nadat de aankoopmakelaar per mail heeft bevestigd dat hij bij de laatste inspectie aanwezig zou zijn (en wIj per mail toegezegd hadden dat de verrekening toch via de notaris zou lopen) hebben we de notaris hiervan op de hoogte gesteld en is alles volgens het initiële plan verlopen. Helaas kon dit dus pas NADAT de notaris duidelijk had gemaakt dat men niet betaald zou gaan worden via de automatische afrekening.

Moraal van ons verhaal is in ieder geval dat je actief moet handelen in zo'n situatie en niet afwachten totdat "alles wel goed komt". Inmiddels hebben we al het geregel achter de rug en zijn we aan het genieten van ons nieuwe huis!
Plaats reactie