hulp nodig met onderhandelen

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Ken
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 26 sep, 2010 11:24 am

hulp nodig met onderhandelen

Bericht door Ken »

Goedenavond allen,

Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een woning en hebben inmiddels ook al een bod op een woning uitgebracht.

Vraagprijs is Ôé¼224.500, staat ongeveer 4 maanden te koop en zijn al Ôé¼5.000 gezakt. We hebben hier een openingsbod van Ôé¼200.0000 op gedaan.
Inmiddels hebben we een tegenbod gehad van Ôé¼222.000 en de verkopende makelaar heeft ons verteld dat er niet veel rek meer in zit.

Maar nu komt het... de woning er naast staat al ongeveer 15 maanden te koop voor Ôé¼239.000. Het zijn identieke woningen, behalve dan dat de woning waar we op geboden hebben aan de voorzijde een dakkapel heeft. Daartegenover heeft de duurdere woning een op ons eerste gezicht een completere keuken en op zolder zijn er kamers gemaakt/ingedeeld.

Aanstaande woensdag gaan we een bezichtiging doen op de duurdere woning om te kijken waar nu het verschil in zou kunnen zitten. Beide woningen hebben onze interesse en we hebben zoiets dat we gaan voor degene die met de meest lage prijs komt.

Heeft iemand enig advies hoe nu verder te handelen met bieden?


Groeten,

Ken
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: hulp nodig met onderhandelen

Bericht door rambagts »

Beste Ken,
2 vraagjes:
- Zijn de twee naast elkaar gelegen woningen in verkoop bij de zelfde makelaar?
- Staan er veel woningen te koop in de straat/wijk?
Ken
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 26 sep, 2010 11:24 am

Re: hulp nodig met onderhandelen

Bericht door Ken »

De 2 woningen worden door 2 verschillende makelaars aangeboden.

Van dit type woningen staat er nog een andere te koop, waar we geen interesse in hebben.
Vorig jaar is eenzelfde type woning (maar dan op de hoek) verkocht voor Ôé¼215.500.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: hulp nodig met onderhandelen

Bericht door rambagts »

Ik zou eerst die andere woning maar bezichtigen. Misschien heb je dan nog wat nieuwe argumenten om je bod van 2 ton te onderbouwen. Als makelaar zegt dat er maar weinig rek in zit zul je of hoger moeten bieden of geduld moeten hebben tot verkoper wanhopig wordt en prijs verder laat zakken.

Als hoekwoning in zelfde technische staat onlangs voor 215.500 is verkocht zou je misschien ook je bod kunnen verhogen tot 205/207,5 Je hebt niets te verliezen.
Ken
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 26 sep, 2010 11:24 am

Re: hulp nodig met onderhandelen

Bericht door Ken »

Ik heb even een waardebepaling van Calcasa opgevraagd van de woning.

Hierin staat het volgende:
CALCASA-waarde Ôé¼ 204.000
Geschatte ondergrens: Ôé¼ 185.000
Geschatte bovengrens: Ôé¼ 230.000
Betrouwbaarheid: bovengemiddeld
Waarderingsdatum: 25 oktober 2010

In het rapport staat ook voor hoeveel de soortgelijke woningen in de buurt zijn verkocht en de meeste hiervan zitten rond de Ôé¼215.000,-.
De verkoper moet zeker onder de Ôé¼220.000,- komen, want anders blazen mijn vriendin en ik de koop af.

Heeft iemand ervaring met Calcasa? Zo ja, is dit een reëele prijs? Ik vind de waarde tamelijk laag, of zit er echt zo'n groot verschil tussen gevraagde en daadwerkelijke verkoopprijs?

Mocht iemand het complete waarderapport willen inzien, dan kan dat via een P.M. bij mij opgevraagd worden.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: hulp nodig met onderhandelen

Bericht door rambagts »

Als de meeste huizen recentelijk voor rond 215.000 zijn verkocht is een vraagprijs van 224.500 redelijk scherp en reeel en je bod van 200.000 mogelijk te laag om serieus genomen te worden. Als jullie te kopen huis gemiddeld in een zelfde staat verkeert als de verkochte woningen zou ik wat meer bieden en dan is er meer kans dat je ergens rond die 215 uitkomt.

Je kunt ervan uitgaan dat makelaar/verkoper ook weten dat de gemiddelde waarde rond 215 bedraagt en dus duidelijk laten merken dat ze niet veel meer willen zakken (onder de 222.000). Als jullie een grotere sprong naar boven maken (bijvoorbeeld 210.000) is er meer kans dat makelaar ook wat meer zakt. Stel dat makelaar dan zakt naar 216.000 zou je kunnen aanbieden het verschil te delen en dan kom je rond 213 uit.
Ken
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 26 sep, 2010 11:24 am

Re: hulp nodig met onderhandelen

Bericht door Ken »

Ik heb wat verdere gegevens van de woning ontvangen en hierop staat dat de WOZ waarde Ôé¼216.000,- bedraagt.
Wat is dit voor waarde en kan de verkoopprijs hieronder komen te liggen?

Wij hadden als uitgangspunt dat we rond de Ôé¼215.000,- voor de woning kwijt willen zijn.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: hulp nodig met onderhandelen

Bericht door rambagts »

WOZ-waarde van 215.000 biedt niet zo veel houvast. Er worden woningen onder maar ook boven die waarde verkocht. De gemeente baseert dit soort waardes op gemiddelde verkoop prijzen van zelfde type/grootte woningen. Deze waarde is naar prijspeil van 2009.
In het rapport staat ook voor hoeveel de soortgelijke woningen in de buurt zijn verkocht en de meeste hiervan zitten rond de Ôé¼215.000,-.
Maar je hebt nu wel een bevestiging (Calcasa waarde versus WOZ-waarde) dat de gemiddelde verkoopprijs rond de 215.000 is en daar kun je wat mee!.
Ken
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 26 sep, 2010 11:24 am

Re: hulp nodig met onderhandelen

Bericht door Ken »

We hebben gisteren een tegenbod van Ôé¼212.500,- gedaan.
Vandaag hebben we een eindbod van de verkoper gehad van Ôé¼218.00,-. Verkoper wilde niet verder zakken.

Omdat dit ons droomhuis is, zijn we akkoord gegaan met de prijs van Ôé¼218.000,- k.k.

Nu kunnen we met de hypotheek aan de slag en hopen dat het allemaal gaat lukken.
Plaats reactie