Onderhandelen huis met emotie

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

droomhuis
Berichten: 4
Lid geworden op: za 31 jul, 2010 9:05 am

Onderhandelen huis met emotie

Bericht door droomhuis »

Hallo,

Wij hebben een huis op het oog dat voor ons prachtig is. Het staat al meer dan 2 jaar te koop.

Het zit een erfenis en de nabestaanden gebruiken het huis nog regelmatig voor familiebijeenkomsten en zijn er wel aan gehecht. Vraagprijs is 419000 en was 459000. Men is er gevoelig voor onderbieding maar om het echt bewoonbaar te maken zal er eigenlijk nog eens 50.000 van de prijs afmoeten.

Iemand ervaring met zo'n situatie?

Droomhuis
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Onderhandelen huis met emotie

Bericht door rambagts »

Als het huis eigendom is van nabestaanden van een erfgenaam is het lastig om te onderhandelen.
Stel dat er 3 erfgenamen zijn en 2 gaan akkoord met je bod en 1 niet dan kan die ene de verkoop tegenhouden. Hoe meer erfgenamen hoe moeilijker het wordt. Misschien hebben ze geen haast en is geld minder belangrijk voor ze.
elevator
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 30 sep, 2009 2:52 pm

Re: Onderhandelen huis met emotie

Bericht door elevator »

Gewoon een bod doen wat jou het huis waard is en afwachten ........ :roll:
Misschien denken de erfgenamen wel dat het dan een keer achter de rug is .
En gunnen ze jullie het huis . :D
Wormstek(el)ig
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 25 okt, 2010 11:40 pm

Re: Onderhandelen huis met emotie

Bericht door Wormstek(el)ig »

Wow, da's een aardig vraagprijsje zeg...

Maar, daar krijgen jullie dan vast ook wel iets moois voor... ("my home is my castle")

Omdat ik indertijd ook van erfgenamen heb gekocht (niet direct, maar via een makelaar), wil ik je het volgende niet onthouden, waar jullie wellicht iets aan hebben.

Wat je sowieso in de gaten kunt houden, is om bij de onderhandelingen overeen te komen om (al dan niet quasi) een aardig deel aan "inboedel" over te nemen.
Van de totaal overeen gekomen verkoopprijs betaal je dan over dat deel in ieder geval geen overdrachtsbelasting. Ik ben "er te lang uit" om aan te kunnen geven welk deel de belastingdienst doorgaans nog slikt, maar die informatie vind je vast op dit forum. Het scheelt jullie dan al gauw duizenden euro's denk ik.
Voor zover ik mij kan herinneren, moeten de over te nemen goederen wel in een duidelijke lijst zijn opgenomen bij de overdracht.

In 1995 heb ik aan de verkopend makelaar aangegeven direct te willen onderhandelen (en bood ik na bezichtiging bijna 14% onder de toenmalige vraagprijs).
Tijdens de onderhandelingen heb ik aan een andere makelaar opdracht gegeven om het huis te taxeren, wat toen meen ik zo'n 250 gulden kostte (oeps, dat taxeren wordt dan nu wel iets duurder (relatief gezien natuurlijk;-)). De getaxeerde waarde was in mijn voordeel, want lag op zo'n 10 % onder de vraagprijs.
Op die manier lukte het mij in ieder geval om voldoende serieus over te komen, met een aardige ruggensteun voor onderhandeling in de vorm van de taxatie. Uiteindelijk heb ik het huis op bijna 7% onder de vraagprijs kunnen kopen, dus halverwege het eerste bod en de vraagprijs (zonder kopend makelaar).

Samen met een taxatie op eigen kosten, word je al gauw serieus genomen denk ik.
Misschien is het voor erfgenamen ook aardig, dat er iemand bereid is om vooraf te investeren in iets dat hen dierbaar is. Wie weet, welke overwegingen dan spelen?
Die taxatiekosten is het wellicht waard, en zeker als de taxatieprijs achteraf bezien in jullie voordeel is?
En anders, ben je een ervaring rijker, en lukt het bij een ander huis (en taxatie) alsnog op die manier...

In ieder geval succes gewenst!

P.S. Ik meen mij te herinneren dat het voordelig kan zijn om in de taxatie te laten aanmerken dat het o.a. ter verkrijging van een hypotheek is. Voor de hypotheek is dan m.i. geen aparte taxatie nodig (trek dat wel even na), en dat is dan een verder voordeel.
droomhuis
Berichten: 4
Lid geworden op: za 31 jul, 2010 9:05 am

Re: Onderhandelen huis met emotie

Bericht door droomhuis »

Hallo allemaal,

We hebben het niet gedaan. Dit huis bleek toch te hoog gegrepen door een verandering in onze prive omstandigheden.

Bedankt voor jullie tips.

Droomhuis
Plaats reactie