Waarom is de makelaar steeds beter af?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Nieuwsgierig

Waarom is de makelaar steeds beter af?

Bericht door Nieuwsgierig »

Gegroet!

Uit stukken van o.a. de Consumentenbond blijkt dat makelaars steeds meer ontvangen voor hun diensten: in 1996 ontving een makelaar voor een gemiddelde eengezinswoning nog 1600 euro, terwijl dat bedrag in 2004 gestegen is tot 3680 euro. Weet iemand waar dit uit voortkomt? Maken makelaars meer kosten dan 'vroeger' en zien zij zich tot deze stijging genoodzaakt om die kosten te dekken, of is er iets anders aan de hand?

Ik ken op het moment een enorme hoop mensen die bezig zijn met koop / verkoop van een huis, en ben erg nieuwsgierig.

Alvast bedankt!
sidje
Berichten: 5
Lid geworden op: di 04 apr, 2006 4:15 pm

Re: Waarom is de makelaar steeds beter af?

Bericht door sidje »

Nieuwsgierig schreef:Gegroet!

Uit stukken van o.a. de Consumentenbond blijkt dat makelaars steeds meer ontvangen voor hun diensten: in 1996 ontving een makelaar voor een gemiddelde eengezinswoning nog 1600 euro, terwijl dat bedrag in 2004 gestegen is tot 3680 euro. Weet iemand waar dit uit voortkomt? Maken makelaars meer kosten dan 'vroeger' en zien zij zich tot deze stijging genoodzaakt om die kosten te dekken, of is er iets anders aan de hand?

Ik ken op het moment een enorme hoop mensen die bezig zijn met koop / verkoop van een huis, en ben erg nieuwsgierig.

Alvast bedankt!
Er zijn op dit moment ook aardig wat instanties die tegen een vaste prijs een woning verkopen. Makelaarsland, vrijehuizenmarkt, etc. etc.

Goede marktontwikkeling als je het mij vraagt.

'k Denk dat de gevestigde makelaars gewoon nog even hun zakken willen vullen op het laatste moment voordat ze allemaal naar beneden moeten met hun tarieven.
Esther

Re: Waarom is de makelaar steeds beter af?

Bericht door Esther »

sidje schreef:
'k Denk dat de gevestigde makelaars gewoon nog even hun zakken willen vullen op het laatste moment voordat ze allemaal naar beneden moeten met hun tarieven.
Kijk anders ook eens op http://www.makelaarstarieven.com en je ziet dat langzaam maar zeker meer makelaars de tarieven laten zakken.
Gast

Makelaarstarieven

Bericht door Gast »

Volgens mij zijn de tarieven niet direct gestegen. We praten over een tijdsbestek van 11 jaar en volgens mij zijn alle producten en prijzen in 11 jaar behoorlijk gestegen. Een makelaar ontvangt veelal een percentage van de verkoopprijs, deze prijzen zijn in 11 jaar wel enorm gestegen. Daarbuiten zijn de kosten gestegen zoals alle kosten in dat tijdsbestek gestegen zijn.
Mijns inziens kun je beter voor kwaliteit kiezen dan voor bijvoorbeeld de laagste tarieven. Het onjuist verstrekken van informatie kan tot hoge kosten lijden voor de verkoper. Veel verkopers zijn daar al achter gekomen.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Zielig Mara :twisted:
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Plaats reactie