Medewerking ex partner bij verkoop huis

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gebruikersavatar
hope
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 22 mei, 2009 2:49 pm

Medewerking ex partner bij verkoop huis

Bericht door hope »

Dag,

Situatie:

Ik ben vorig jaar uit huis gevlucht met kinderen uit eerder huwelijk. Woon nu met urgentie in een huurwoning.
Huis stond op beider naam 50/50% Terwijl ik daarvoor mijn vorige huis had verkocht en het huis alleen met mijn vermogen met ex partner is aangeschaft met aanvullend een hypotheek. In Samenlevingscontract heeft ondanks mijn verzoek mijn inbreng hierin op te nemen de notaris gemeld dat dit niet nodig was. Samenlevingscontract is ontbonden. Ex-partner heeft hypotheek al enige maanden niet meer betaald. De bank heeft ons nog even uitstel gegeven. Ex partner gaf aan mij te willen uitkopen maar had nog veel schulden en de banken gaven geen toestemming. Na maanden wachtten op mijn verzoek met een dure financieel adviseur te hebben ingeschakeld die niets voor mij heeft gedaan, zit ik nu met een groot probleem.
Ik had huis te koop gezet op internet. Partner werkte af en toe mee aan bezichtgingen maar had tevens alle sloten vervangen en liet vaak niets van zich horen. Door al deze spanning heb ik een makelaar ingeschakeld die het voor elkaar kreeg dat ex partner mee tekende voor verkoopopdracht. Door de negatieve ervaringen w.b.t. medewerking ex heb ik in een kortgeding laten vastleggen dat hij mee moet werken en dat er anders boetes zullen volgen.
Nu ben ik na onderhandelen met koper een prijsovereengekomen die lager is dan de koopsom. Om de schade te beperken moeten we nu verkopen. Nu weigert mijn ex weer het voorlopig koopcontract te tekenen ondanks toezegging medewerking verkoop. Zijn reden: Hij wil eerst een financiele verdeling tussen ons. Wat op zich ongelooflijk is omdat hij hier maanden lang niet aan meegewerkt heeft ondanks de verzoeken van mijn fin. adviseur/mediater, en de laatste keer van mijn advocaat.
Daarbij betaald hij maanden geen hypotheek en heeft niets ingebracht. Zelf geen eigen inboedel.
Mijn makelaar vind dit ook heel vervelend en hoopt dat de koper niet afhaakt.
Kan ik nu alleen tekenen voor verkoop? daarna heeft de koper nog 3-dagen bedenktijd. Kan ik aansprakelijk gesteld worden door de koper als ex blijft weigeren te tekenen?
Hoe lang kan mijn ex-partner dit rekken ondanks de boetes die oplopen?
Moet ik nu met mijn advocaat in een kort geding mijn ex eruit laten zetten zodat ik eindelijk kan verkopen en hoelang gaat dat duren of moet ik hulp vragen van de bank die ook van mij/advocaat van de situatie weet?

Wat als mijn ex zijn schuld niet kan betalen?

grt. Hope
Claudia
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 3:50 pm

Re: Medewerking ex partner bij verkoop huis

Bericht door Claudia »

Jij kunt wel zelfstandig het koopcontract tekenen want daarvoor hoef je geen eigenaar van het huis te zijn. Ik kan ook jouw huis verkopen om maar wat te zeggen. MAAR: je kunt straks niet zonder medewerking van je ex de woning leveren. Als dat t.z.t. problemen gaat opleveren ben jij ook nog de boete verschuldigd die in het koopcontract is vermeld aan de koper.
Er zit denk ik niets anders op dan via de rechter af te dwingen dat je ex meewerkt aan de verkoop. Als hij op enig moment instemt om de koopovereenkomst te tekenen: laat hem dan meteen bij de notaris waar het moet gaan gebeuren een onherroelijke volmacht tekenen tot levering zodat hij zich later niet kan bedenken (maar ik weet niet of dat lukt).
Dat hij als eis stelt dat er eerst tussen jullie moet zijn afgerekend lijkt me hierbij niet relevant. De verkoop is juist om dit te kunnen gaan regelen.

Overigens is het zo dat ook al ligt in jullie samenlevingsovereenkomst niet vast dat jij meer hebt ingebracht, je dat altijd met alle andere middelen (bv. bankafschriften) mag bewijzen en dan moet dat worden verrekend. Zo staat het in de meeste contracten, misschien dat daarom de betreffende notaris zei dat het niet expliciet hoefde te worden vermeld (wat ik overigens altijd wel doe).

Als er niet wordt verkocht en je ex komt ook niet in beweging dan zal de bank bij jou komen voor de schulden; als jij ook niet betaalt dan wordt de woning geveild en een eventueel tekort kunnen ze dan op beiden verhalen, naar hun keuze. Jullie zijn beiden schuldenaar dus als jij niet betaalt dan moet jij dat doen. Jij hebt dan vervolgens wel een vorderingsrecht op je ex, maar wat dat waard is......
Gebruikersavatar
hope
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 22 mei, 2009 2:49 pm

Re: Medewerking ex partner bij verkoop huis

Bericht door hope »

Beste Claudia,

Bedankt voor je reactie.
Ik zal de advocaat het verder laten afhandelen en een goeie tip om bij de notaris het e.a. te laten vastleggen.

grt.
Plaats reactie