Vreemde gang van zaken makelaar - wat denken jullie?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Mirna79
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 9:51 am

Vreemde gang van zaken makelaar - wat denken jullie?

Bericht door Mirna79 »

Hallo allemaal,

Mijn man en ik hebben recentelijk een bod gedaan op een huis. Vanaf dat moment is het allemaal war raar gegaan.
Dit is het verhaal:
Het huis stond/staat te koop voor 398000. Reden voor verkoop (volgens makelaar) een echtscheiding, vervelend natuurlijk, maar wij dachten: mooi die mensen hebben haast, geen ideale situatie natuurlijk.
Wij hebben meteen de dag nadat we hadden bezichtigd 's middags een openingsbod uitgebracht van 340000. Toen mijn man aan de telefoon doorgaf dat we een bod wilde doen, reageerde de makelaar erg zenuwachtig en mijn man werd meteen in de wacht gezet omdat er zogenaamd 'een andere lijn' binnenkwam. Daarna vertelde de makelaar dat er die ochtend al een ander bod was geweest (standaard truckendoos van de makelaars natuurlijk). Ze vroeg toen echter wel wat ons bod dan was en per wanneer we in de woning zouden kunnen (wat wij al erg vreemd vonden). We hebben ons bod gedaan en we zouden nog wel horen hoe het dan afliep. Nog geen uur daarna belde de makelaar met de boodschap dat het andere bod was afgewezen, maar dat ons bod nog lager was dan dat bod (en dus ook indirect afgwezen). Wij vermoeden overigens dat ze helemaal niks heeft teruggekoppeld naar de verkoper, maar goed, dat kan). Uiteraard begonnen we wel te twijfelen of er echt geen ander bod was. Het is een gewild huis, dus je weet het niet zeker, erg vervelend. We hebben toen nagedacht en een tweede bod uitgebracht, 365000. Heeeel toevallig was dat net precies het bod dat de 'andere partij' had geboden en dat dus was afgewezen. De makelaar vertelde dat de verkopers niks onder de 370000 accepteerden. Wij hebben toen 370000 geboden en dat was voor ons ook meteen het maximum. Naar aanleiding van dit bod kregen we te horen dat de verkoper toch liever dichtbij de vraagprijs wilde blijven, HA! Ze probeerde ons dus gewoon op te drijven, wat al met 300000 euro gelukt was natuurlijk. Maar voor ons hield het op bij de 370000, het moet wel leuk blijven. We hebben toen weer gezegd dat we erover na gingen denken en dat we enkele dagen later erop terug zouden komen. Toen we belden was de makelaar in eerste instantie al niet bereikbaar, we kregen de voicemail keer op keer, gewoon op een werkdag. We hebben toen na lang twijfelen toch maar de voicemail ingesproken met de boodschap dat we bij ons bod van 370000 bleven en als de verkoper daar niet op in wilde gaan, het wat ons betreft afgelopen was. Nog geen 5 minuten later belde ze terug, ze had het bericht zogenaamd niet gehoord en we deden ons verhaal opnieuw. Toen ineens sloeg ze om. Ze vond 37000 een prachtig bod en de verkoper gedroeg zich erg arrogant en accepteerde geen enkel bod en ze zou de week erna eens met een collega met hem gaan praten en ons bod aanprijzen. Uiteindelijk zou ze ons terugbellen nadat ze met de man had gepraat. We hoorden echter niks op de afgesproken datum, dag erna ook niks, dag daarna ook niks. Toen heeft mijn man zelf gebeld om te informeren. De makelaar wekte helemaal niet de indruk dat ze ons hadden willen bellen en reageerden zo van "o bent u het". Eerst vroeg de makelaar: "wat was uw bod ook alweer, 375000?" Alsof ze dat niet meer wisten, dus mijn zei zei "nee, 370000". Vervolgens kregen we het bericht dat de verkopers eigenlijk aan het twijfelen waren of ze het huis uberhaupt wel wilde verkopen en ons bod was sowieso niet geaccpeteerd. Zeer kortaf, dat was het.
Grote teleurstelling voor ons dus, maar we vinden het een erg rare gang van zaken en vermoeden dat de makelaar dingen deels aan elkaar verzint. Misschien wil de verkoper wel van de makelaar af en dit kan de makelaar natuurlijk moeilijk tegen ons zeggen. Of het is gewoon wel allemaal waar natuurlijk. We weten niet wat we ervan moeten denken. We zitten er nu over te denken om zelf gewoon eens langs te gaan bij die mensen, zou dat kunnen? Wat denken jullie van dit verhaal?
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Vreemde gang van zaken makelaar - wat denken jullie?

Bericht door pault »

als vraagprijs 398000,- is en dan 340000 bieden, zelfs in deze tijd is dat een groot verschil. ik kan me de reactie van verkoper wel voorstellen, van veel te laag.
vervolgens die je er in twee stapjes wat bij, tot 370.000,- hetgeen meteen max is, oftewel, verkoper moet het accepteren of niet.
afhankelijk van hoe lang het huis al in de verkoop staat, kan ik me enige frustratie bij verkoper wel voorstellen.
bij een vraagrpijs van 398000,- denk ik dat men uit wil komen op 380000 tot 385000.
je moet natuurlijk in de gaten houden dat terug van 398000 naar 370000 voor verkoper betekent dat ze gevoelsmatig bijna 30.000,- weggeven. tuurlijk geldt dat voor jullie ook als je van 340 naar 370 gaat.

dat makelaar zo reageert, had als ik het zo lees wat slagvaardiger gekund, maar je weet nooit waarom de communicatie wat traag is. Bij echtscheiding kan het wel eens zo zijn dat beide partners moeilijk op 1 lijn te brengen zijn, de een gunt de ander niet altijd iets.
tevens kan in dit soort zaken gebeuren dat een van de verkopers zoveel spijt krijgt, dat deze zelf nog de woning wil aanhouden.

pault
Mirna79
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 9:51 am

Re: Vreemde gang van zaken makelaar - wat denken jullie?

Bericht door Mirna79 »

Klopt dat 340000 laag is, maar in deze tijd is het wel zo dat huizen voor ver onder de vraagprijs verkocht worden en dit was een openingsbod, wij wilden tussen de 360000 en 370000 uitkomen.
Bekenden van ons hebben in dezelfde wijk eenzelfde soort huis gekocht voor 35000 onder de vraagprijs.
Verder hebben we in het kadaster opgezocht dat vergelijkbare huizen in de straat voor 330000-360000 verkocht zijn, dus 370000 is een zeer mooi bod lijkt me.. JUIST in deze tijd. De vraagprijs is zeker veel te hoog. Maar goed het huis stond pas net te koop dus waarschijnlijk heeft de verkoper nog de illusie dat hij het voor 385000/390000 kan verkopen....daar komt hij dan wel van terug als hij over 6+ maanden nog met het huis zit te kijken. Of inderdaad liggen die mensen onderling overhoop.
Tja, blijft lastig, onze pech dat de verkopers waarschijnlijk nog niet wanhopig zijn......
Adviseur77
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 17 jun, 2009 2:45 pm

Re: Vreemde gang van zaken makelaar - wat denken jullie?

Bericht door Adviseur77 »

Gewoon rustig afwachten. Als de prijs te hoog is dan zullen ze uiteindelijk wel zakken.

Mvg,

Adviseur77
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Vreemde gang van zaken makelaar - wat denken jullie?

Bericht door rambagts »

Waarom schakel je geen kennis of vriend in die zich voordoet als geinteresseerde. Afspraak maken voor bezichtiging, tijdens bezichtiging het huis de hemel in prijzen en dan vriend een openingsbod laten doen van 355.000 eventueel daarna verhogen tot max. 365.000. Makelaar zal bod wel afwijzen. Daarna na een week weer eens bellen dat je nog steeds geinteresseerd bent maar dat je inmiddels ook een ander huis op het oog hebt. Je biedt nog een keer 370.000 en je geeft verkoper 24 ur bedenktijd.
Plaats reactie