huiseigenaar-verkoper benaderen buiten makelaar om...??

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

rubendeventer
Berichten: 5
Lid geworden op: za 07 mar, 2009 12:46 pm

huiseigenaar-verkoper benaderen buiten makelaar om...??

Bericht door rubendeventer »

hoi,,

ik heb afgelopen week een huis bekeken wat via een makelaar ging.. nou heb ik een bod gedaan en een tegenbod terug gekregen..
daarop volgende een wederbod vanuit mijn kant.. echter de makelaar beweerd dat hij dit bod te laag vind en gaat het bod niet doorgeven aan de verkopers.. welke tot op heden ook nog niet hebben gereageerd..

in hoeverre mag en kan ik gewoon bij de verkopende partij langs de deur gaan en daar terug onderhandeling gaan..

mede doordat de verkopende makelaar al 2 dagen niet reageerd via de telefoon en ik wel zeer veel intresse heb in het object stel ik deze vraag..

de verkopende partij woont nog in het huis dus ik kan inprincipe zo contact met hun leggen..

hun vraag prijs was 165000 en ik bod 132500, daar kreeg ik een tegenbod op van 160000 wat ik een beetje kinderachtig vond en dus een tegenbod wou doen van 140000 met als doelstelling op 150000 uit te komen..

de verkopende makelaar zei dat 140000 te laag was al reageerden ze wel op 132500.


Dus nu mijn vraag : Mag ik zomaar langsgaan bij de verkopende partij, en is dit aan te raden..

ook heb ik al meerdere slechte verhalen en ervaringen over de verkopende makelaar gehoord en ervaren


mensen nog tips of op en aanmerkingen laat dit dat gerust weten


mvg, Ruben
houtwijck
Berichten: 8
Lid geworden op: di 15 jul, 2008 4:19 pm

Re: huiseigenaar-verkoper benaderen buiten makelaar om...??

Bericht door houtwijck »

Als de makelaar met een tegenvoorstel komt dat niet veel onder de vraagprijs ligt kun je dat ook als een signaal opvatten dat er niet veel ruimte is. Kan ingegeven worden door hoogte lopende hypotheek of verkopers hebben alle tijd. Ik neem aan dat makelaar na eerste bod heeft overlegd met verkoper en daar kan reactie tweede bod het gevolg van zijn.
rubendeventer
Berichten: 5
Lid geworden op: za 07 mar, 2009 12:46 pm

Re: huiseigenaar-verkoper benaderen buiten makelaar om...??

Bericht door rubendeventer »

uiteraar snap ik dat mensen een makelaar in de arm hebben genomen om dit onderhandel te omzeilen..

echter staat het huis al een jaar te koop ( wellicht door slechte makelaar ) en ik heb onlangs een winkelpand gekocht in centrum van deventer welke ook werd aangeboden door de besbetreffende makelaar welke ook niet of nauwelijks iets deed om de verkoop te bevorderen

de makelaar neemt de telefoon niet eens op al heb ik hem toch verspreid over de dag een keer of 5 a 6 gebeld, net zoals het ging met het winkelpand..
het is de grootste makelaar in de omstreek en zit daarom misschien een beetje uit de hoogte te doen dat weet ik verder ook niet..

ik vermoed wel dat de verkopende partij een hoge hypotheek heeft aangezien het pand pas hebben sinds half 2005, als ik heb via verschillende taxatie progamma's laat lopen hier op internet dan komt daar gemiddeld 145 a 150.000 uit.. wat ik een reeel bedrag vind voor dit huis

echter moet er nog wel het een en andere aangebeuren vandaar dus ook dat ik met een niet al te hoog bod begin..

buiten het feit om dat als ik 150000 bied en wil betalen hun van hun hypotheek incl kk af zijn.. tenminste mist ze niet meer geld erbij hebben geleent
vind ik een tegenbod van 140000 te onderhandeling een mooi wederbod..

ik deed dit bod aan de makelaar telefonisch en daar was direct het antwoord op daar kunnen we niks mee

volgens mij is de makelaar toch verplicht om mijn bod te overleggen met de verkopers aangezien hij alleen maar bemiddelaar is en geen eigenaar
rubendeventer
Berichten: 5
Lid geworden op: za 07 mar, 2009 12:46 pm

Re: huiseigenaar-verkoper benaderen buiten makelaar om...??

Bericht door rubendeventer »

mag ik een taxatie laten uitvoeren die door mij word betaald voordat er een koop overeenkomst is getekend..?

en mag de verkoper dit weigeren.. zoniet dan laat ik het perceel + opject taxeren en dan kijken we wel wat we doen

het huis is op de markt gekomen voor 170.000 een jaar geleden en op zoon bedrag nadat hij een jaar te koop heeft gestaan lijkt mij 10.000 zakken wel wat aan de lage kant. maar ik kan dan ook niet bij hun in de portomonee kijken..
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: huiseigenaar-verkoper benaderen buiten makelaar om...??

Bericht door fransjan »

beste ruben

je mag de mensen rustig rechtstreeks benaderen ,want de manier van onderhandelen ,als ik het zo lees ,lijkt het nergens op .

wel is jou idee van de uiteindelijke prijs ,wellicht anders ,dan de verkopers ,maar daar zijn onderhandlingen voor ..

het vermoeden of de verkoper een te hoge hypotheek heeft ,dat is niet zeker ..

een taxatie pas doen als je de hut gekocht hebt en in je bieding voorbehouden inbouwen ..want je twijfelt over de kwaliteit van de woning ..
rubendeventer
Berichten: 5
Lid geworden op: za 07 mar, 2009 12:46 pm

Re: huiseigenaar-verkoper benaderen buiten makelaar om...??

Bericht door rubendeventer »

ik twijfel niet over de kwaliteit van de woning er is een bouwkundig rapport aanwezig waar niet of nauwlijks opmerkingen in voorkomen die niet simpel opgelost kunnen worden.. echter hoeft de verkoper natuurlijk niet te weten dat ik daar zelf handig genoeg voor ben en ik me dus voor doe als iemand die alles moet uitbesteden..

ook zit er een badkamer in uit de jaren 0..

en als ik het goed begrijp dat kan ik dus in de ontbindende voorwaarden laten zetten dat de koop akkoord is tenzij het taxatie rapport dermate lager uitkomt als de besproken prijs..??

ik en mijn vriendin zijn super entausiast over de woning de ligging het perceel enz. enz. echter de prijs is wat aan de hoge kant, mede doordat ik ookal een ander pand heb gekocht 1.5 jaar geleden moet ik de kosten niet te hoog laten worden en vind ik 150.000 een reeel bedrag voor dit huis..

maar zoals ik hier lees is het dus een aanrader om toch morgen even bij de verkopers langs te gaan en eens te gaan kijken wat er mogelijk is zonder de makelaar erbij te halen ..
kan ik dit eventueel stimuleren door hun te vertellen dat het verkopen goedkoper voor hun word doordat ze geen courtage hoeven te overleggen naar de makelaar immers die dus alleen maar een bezichtiging heeft gedaan en geen koop tot stand heeft gebracht.. of zijn ze dit geld zoiezo kwijt..??


mvg, Ruben
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: huiseigenaar-verkoper benaderen buiten makelaar om...??

Bericht door fransjan »

ruben

gewoon wel even iedereen in zijn waarde laten ,je wil mensen rechtstreeks benaderen en dan wil je ook nog gaan beslissen over de portemonnee van de makelaar,die als ik lees ,al een jaar bezig is de hut te verkopen ??

maar goed ,weet je al of je hypotheek kan krijgen ,je hebt nog een ander pand las ik net ???
rubendeventer
Berichten: 5
Lid geworden op: za 07 mar, 2009 12:46 pm

Re: huiseigenaar-verkoper benaderen buiten makelaar om...??

Bericht door rubendeventer »

ik kan gewoon een hypotheek krijgen..

was vorens sirieus te gaan zoeken, naar de bank geweest of dit idd. mogelijk was.. en dat is verder geen probleem

wat betreft de vraag over de courtage, dit was puur een vraag en geen discussie punt, ik neem aan dat men hier meer verstand heeft van deze zaken als dat ik het doe..

vandaar ook dus dat ik hier mijn vragen stel.

wat betreft het huis, het enigste punt is idd de prijs.. maar eigenlijk is der dus nog maar 1 bod geweest en 1 tegenbod, omdat de makelaar dit dus weigerde door te geven
ik ben van plan om bij de verkopers langs te gaan ,, maar wat is dan het beste te doen.. in de onderhandling gaan of gewoon op de man vragen wat ze er minimaal voor willen hebben en ik daarop een ja of een nee kan geven ,,
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: huiseigenaar-verkoper benaderen buiten makelaar om...??

Bericht door fransjan »

als het altijd zo makkelijk was ,dan waren en geen makelaars nodig geweest ..

vertel hem gewoon je belevenissen in het biedingstraject en spreek je twijfels uit ...

wie weet ,is de verkoper niet eens op de hoogte ..
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: huiseigenaar-verkoper benaderen buiten makelaar om...??

Bericht door Steven »

Beste Ruben,

Wat mij opvalt aan deze hele draad is dat je volledig vanuit jezelf redeneert:

- je vindt het vreemd dat je bij de onderhandeling niet in het midden uitkomt, terwijl 20% onder vraagprijs biedt
- je wilt de makelaar die al een jaar bezig is met de verkoop de inkomsten ontzeggen
- je vraagt je af of je het recht hebt om de woning te taxeren (ofte wel of de eigenaars de deur moeten opendoen voor je taxateur)

Probeer je in de positie van de ander in te leven

Gr

Steven
Saartje
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 06 jul, 2009 7:15 pm

Re: huiseigenaar-verkoper benaderen buiten makelaar om...??

Bericht door Saartje »

Gewoon even belletje doen naar deze beste mensen.
Duurt wellicht 5 minuten en das veel langer dan dit je hier al bezig bent;)

s6
Plaats reactie