Kosten bij deelname aan Open Huizen Route

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

delftse
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 11 feb, 2009 10:21 pm

Kosten bij deelname aan Open Huizen Route

Bericht door delftse »

Ik ben nieuwsgierig wat andermans meningen/ervaringen zijn.

Mijn moeder (bijna 80) heeft via een NVM-makelaar haar huis te koop staan. De makelaar vraagt nu of ze wil meedoen aan de Open Huizen Route van 28 maart. Hij geeft hieraan ruchtbaarheid via Funda, eigen website en in z'n etalage.

Nu wordt haar gevraagd 150 euro (incl. btw) te betalen indien zij mee wenst te doen.

Is dit niet de omgekeerde wereld? Zij gaat potentiele kopers ontvangen i.p.v. de makelaar (die uiteindelijk toch een serieuze courtage zal ontvangen). Rechtvaardigen de genoemde inspanningen v.d. makelaar 150 euro?
Gast

Re: Kosten bij deelname aan Open Huizen Route

Bericht door Gast »

Ik heb mijn huis ook te koop staan en ben zojuist ook door mijn makelaar benaderd met de vraag mee te doen aan de Open Huizen Route op 28 maart. Kosten: Eur 100,00.....

Ik deel de mening dat dit een vreemde gang van zaken is. De makelaar maakt geen kosten die een bedrag van Eur 100,00 (in sommige gevallen blijkt zelfs meer) rechtvaardigen.
pault

Re: Kosten bij deelname aan Open Huizen Route

Bericht door pault »

kosten zijn voor de advertentie die in de bijlage bij meestal het regionale dagblad wordt geplaatst.
De bedoeling is om mensen je huis in te krijgen, dus moet je publiciteit zoeken en dat kost geld.

makelaar kan niet voor alle mensen die advertentiekosten gaan financieren, dat is duidelijk.

als je met de makelaar geen afspraken over adverteren hebt gemaakt, is het in rekening brengen van de kosten niet meer dan redelijk.

En wat is Ôé¼ 100,- verkoopkosten extra nu op een object van enige honderdduizenden euro's? Zijn gewoon onderdeel van de transactiekosten.

Buiten dat, je hoeft niet mee te doen, het is vrijwillig.

pault
Plaats reactie